Main content

Vraag

Beste Jeroen,

Ik slik Priadel 1000 mg per dag. Vanaf augustus 2018 ben ik 10 kg aangekomen, terwijl ik niet anders eet. De erge vermoeidheid had ik ook veel last van. Ik ga nu over op lamotrigine. Eerst ga ik vier weken opbouwen en daarna bouw ik de Priadel af.

Raak ik straks mijn kilo's weer kwijt als ik stop met de lithium? Ik heb er erg veel last van.

Antwoord

Dat zou ik echt niet weten. Wellicht kan je deze vraag beter aan een psychiater vragen. Op de site staan een aantal blogs over bijwerkingen zoals gewichtstoename. Ik zelf heb dit altijd als heel vervelend ervaren. En omdat geen medicatie gebruiken geen optie was, nam ik het maar op de koop toe. Niet fijn!

Dus je vraag gaat aan de oppervlakte over medicatie en gewichtstoename als bijwerking. Onderliggend zou je je kunnen afvragen, wie was je vroeger, wat is je oude beeld van jezelf en hoe tevreden kan je zijn met die andere ik, in een hernieuwde situatie? Dat is lastige zoektocht die ook gepaard gaat met rouw, het loslaten en je nieuwere ik omarmen. Jezelf erkennen en jezelf gezonde doelen stellen, qua sporten, eten, bewegen, ontspannen of wellicht juist minder hier mee bezig zijn. Je vragen sluiten ook aan bij de verschillende fasen van herstel. In fase 3 gaat het om een hernieuwde balans zoeken en het leren omgaan met de lasten die je draagt.

Hopelijk kom je in een situatie dat én de medicatie haar werk doet, dat je er een gewicht bij hebt die oké voor je is en dat je daar niet een straf regime voor hoeft toe te passen om op dat gewicht te blijven, maar dat je je oké voelt met wie je bent.

Hartelijke groet, Jeroen

Beantwoord door: Jeroen Zwaal op 18 maart 2019
  • Deel deze pagina: