Main content

Vraag

Na een burn-out heb ik vanwege slaapproblemen mirtazapine 7.5 mg voorgeschreven gekregen van de huisarts. Ik heb dit vier maanden geslikt en daarna afgebouwd.

Op advies van de huisarts nam ik de eerste week om de dag 7.5 mg en de tweede week 3.75 mg en vervolgens gestopt.

De eerste vier weken had ik erg veel klachten zoals hoofdpijn, misselijk, slecht slapen, onrust en zweetaanvallen. Na vier weken zijn een aantal klachten verdwenen en een aantal klachten verergerd.

Zullen deze klachten met de tijd afnemen?

Wat kan ik hiertegen doen?

Dank alvast voor uw antwoord.

Antwoord

Beste P.,

De klachten die je nu nog hebt kunnen heel goed nog steeds onttrekkingsverschijnselen zijn, die komen doordat je je mirtazapine te snel hebt afgebouwd. De stappen waarmee je de dosis hebt verlaagd waren voor jou te groot, en ook om de dag slikken om de dosis te verlagen is niet verstandig omdat dat ook onttrekkingsverschijnselen kan veroorzaken.

Wat mogelijk goed kan helpen tegen de klachten die je nu nog hebt is om weer een lage dosis van je mirtazapine te gaan gebruiken. Omdat je nu al vier weken gestopt bent en omdat er al verbetering is, kan een lage dosis van 1 of 2 mg misschien al een gunstig effect op je klachten hebben. Als dat zo is dan raad ik je aan om een aantal weken op die dosis te blijven, tot je je weer goed genoeg voelt om een nieuwe stoppoging te ondernemen. Waarbij het advies is om ook vanaf die dosis geleidelijk af te bouwen en om daarvoor een aantal weken te nemen, omdat je weet dat voor jou belangrijk is om klachten zoals je die nu hebt zoveel mogelijk te voorkomen.

Overleg hierover met je behandelaar die je dit antwoord kunt laten lezen. Ik raad je aan om rustig de tips voor afbouwen van medicatie van Prof. Jim van Os door te lezen, dan begrijp je beter wat je samen met je behandelaar kunt doen om onttrekkingsverschijnselen zoals je die nu hebt een volgende keer zoveel mogelijk te voorkomen.

Voor nu hoop ik dat  je eerst zo snel mogelijk iets aan je huidige klachten zult kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Peter

Dr. Peter C. Groot
onderzoeker en ervaringsdeskundige,
User Research Centre, Utrecht University UMC


INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Op 15 april besteedde Zembla, in de uitzending 'Stoppen met de pillen', aandacht aan de problemen waar mensen bij afbouwen allemaal tegenaan kunnen lopen. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/561126


Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Peter Groot op 9 september 2021
  • Deel deze pagina: