Main content

Vraag

Beste Jim,

Ik woon in Engeland en ben zojuist uit het ‘mental hospital’ gekomen met de diagnose ‘schizoaffective disorder’, ofwel schizoaffectieve stoornis.

Hiervoor slik ik nu per dag 100mg Depakine, 800mg quetiapine en 10mg diazepam.

Ik wil heel graag terug naar een leven zonder deze medicatie. Vanwege de bijwerkingen heb ik geen energie, voel ik weinig plezier en ben ik heel moe.

Kunt u mij adviseren hoe ik dit op de juiste manier kan afbouwen? Zijn er alternatieve behandelingen of is er andere medicatie? Ik ben er klaar voor alles te doen om te helen.

Bedankt alvast. Ik heb overigens wel in Nederland gewoond en zal misschien terugkeren.

Vriendelijke groet,

D.

Antwoord

Hey D.,

Zo ver in Engeland - helemaal deze dagen van niet reizen...

Was het je eerste episode of heb je al meedere episoden gehad?

Je moet je eerst goed inlezen over:

(i) Wat is psychosegevoeligheid?
(ii) Hoe zit het bij jou? Waar heeft het mee te maken? Was er trauma? Ben je te streng voor jezelf? Gebruik je drugs?
(iii) Hoe kun je aan je weerbaarheid werken om een nieuwe psychose te voorkomen als je medicatie wil gaan afbouwen? Wie gaat je daar bij helpen?
(iv) Heb je een beetje met de dynamiek van je psychose leren omgaan - heb je bijvoorbeeld psychotherapie gehad?
(v) Heb je gesproken met peer support? Mensen die hebben meegemaakt wat jij hebt meegemaakt en je kunnen helpen met de medicatie en de afbouw daarvan?
(vi) Ben je ook bipolair stemmingsgevoelig? Heb je dan door hoe structuur, slaap, voeding, regelmaat en sporten belangrijk voor je zijn? Heb je daar een weg in gevonden?
(vii) Heb je een goed crisisplan gemaakt waar je op terug kunt vallen als je bij de afbouw weer psychotisch wordt?

Dat soort dingen komt eerst.

Dan, als je wil afbouwen, kun je het beste beginnen met het medicijn waar je de meeste bijwerkingen bij hebt (mogelijk bij jou de quetiapine?).

In het algemeen, is het het beste om af te bouwen in stapjes van 10% elke 2-4 weken, afhankelijk van hoe lang je het al gebruikt. Ook is het belangrijk om maar één medicament tegelijk af te bouwen.

Het is belangrijk dat je psychiater je begeleidt hierin en actief meekijkt hoe het gaat. Ook iemand in je eigen kring kan meekijken - kan heel nuttig zijn.

D., dit is geen persoonlijk advies (ik ken je niet en heb je niet onderzocht) - het zijn algemene adviezen.

Hope this helps!

Greetz Jim

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 23 april 2020
  • Deel deze pagina: