Main content

Vraag

Beste Jim,

U zult wel veel mailtjes krijgen en wellicht niet meer weten wie ik ben. Maar ik wilde u laten weten dat het na 10 jaar is gelukt om alles af te bouwen. Ik was degene waar het depressie protocol in gang gezet was. Ik kwam toen uit op lithium en amitritptilline. Waar ik in 3 weken 12 kilo vocht van vasthield. Boezemtychardie kreeg+ hart medicatie en ga zo maar door..

Sinds 2 weken ben ik helemaal “clean”. Nu komt toch nog een vraag:  Ik heb last van angstig zijn in de ochtend. Ik word wakker in angst en duurt zo’n 3 uur. Verder merk ik dat de stemming wat wisselt….en dan met name 1x per dag een huilbui. Aan het einde van de dag. Hoelang moet je lichaam wennen na 10 jaar gebruik naar geen gebruik? Hoelang kan een lichaam/ hersenen hier na weeën van onder vinden? Een jaartje?

Al met al heel veel dank en bewondering dat u zo contact heeft met mensen over de email. U heeft me door de moeilijkste momenten heen gehaald. En gezorgd dat ik moed bleef houden en doorzetten. En het is nu eindelijk gelukt.

Ik wil u laten weten als ervaring voor anderen. Dat zelfs toen ik de allerlaatste 25 mg amitriptilline er af haalde. Ik enorme afkickverschijnselen hiervan kreeg. Een dosis die minimaal is. De afkickverschijnselen waren even heftig als de voorgaande zo dan niet zelfs iets erger. Ik ben toen voor t eerst sinds de afbouw 3 dagen opgenomen omdat het me teveel werd om op te vangen. Maar het is gelukt. Ik wil u laten weten dat patiënten wel degelijk bij de laatste minimale dosering nog zoveel klachten kunnen ervaren. Na 3,5 waren de heftigste klachten voorbij bij de laatste afbouw.

Groet beertje

Antwoord

Hey B,

Zeker, herinner me nog goed, leuk dat je me een bericht stuurt met hoe het is gegaan.

Geweldig gedaan hoor, bewonderenswaardig.

En inderdaad kennen we het beeld goed dat juist de laatste beetjes afbouwen het meeste oproepen.

Je hersenen/geest zullen inderdaad nog (waarschijnlijk) enkele maanden bezig zijn met aanpassen.

Het zou goed zijn als je kon beginnen met mindfulness oefeningen, lichamelijke inspanning, meditatie of iets dergelijks om de symptomen die je beschrijft beter het hoofd te kunnen bieden.

Makkelijker gezegd dan gedaan, realiseer ik me, maar in een ritme komen van dit soort oefeningen kan echt verschil maken!

Ook zou het goed zijn om met lotgenoten in contact te komen, om elkaar te steunen - of heb je dat al eens geprobeerd?

In ieder geval geweldig dat je het tot een goed einde hebt gebracht - respect!

Jim

Beantwoord door: Jim van Os op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: