Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Nachtmerries sinds ik afbouw van de Temazepam

Vraag

Ik slik al een jaar Temazepam en probeer het nu af te bouwen. Maar sinds ik het afbouw, krijg ik weer veel nachtmerries (over het verleden, traumatische jeugd). Is het verstandig door te gaan met afbouwen en moet ik hier gewoon doorheen of kan ik beter weer meer pakken om te voorkomen dat ik zo weer een terugval krijg.

Antwoord

Als je al een jaar elke avond temazepam gebruikt, is er waarschijnlijk inmiddels sprake van gewenning (de gebruikelijke dosis werkt niet meer) en afhankelijkheid (je kunt niet stoppen omdat je afkickverschijnselen krijgt). Dat is een zeer vervelende situatie, en je kunt dan niet zomaar 'cold turkey' stoppen met temazepam.

Het afbouwen moet onder begeleiding en heel geleidelijk gebeuren, en ook dan zul je wel onttrekkingsverschijnselen krijgen. Slapeloosheid, angst en nachtmerries kunnen daarbij voorkomen. Er zijn zogenoemde 'taperingstrips' te verkrijgen waarbij de dosis veel langzamer zakt dan mogelijk is met de gebruikelijke tabletten of capsules.

Bespreek met je behandelaar hoe je dit gaat aanpakken. 'Doe-het-zelven' wordt afgeraden.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 30
Beantwoord door: Ralph Kupka op 28 juni 2019

Gerelateerd

Meer over

Afbouwen

Lees ook