Main content

Vraag

Beste Jim,

Mijn zoon werd 8 maanden geleden opgenomen met een psychose. Hij had daarvoor wel 3 jaar af en toe pyschotische klachten gehad (achterdocht, grootheidsgedachtes) maar het werd pas 8 maanden geleden zodanig 'gevaarlijk' (stemmen en agressie) dat hij opgenomen werd. Toen is hij ook begonnen met medicijnen en waren deze 'positieve' symptomen vrij snel weg.

Maar hij bleek erg gevoelig voor de medicijnen. Halperidol gaf hem op een lage dosis al parkinsonachtige klachten, op Seroquel werd hij weer knetter psychotisch en angstig, op Zyprexa gingen de positieve sympomen weg maar ging hij heel snel dikker worden. Toen kreeg hij Abilify. Eerst 10mg, daarna 7,5 mg en nu 5 mg.

Nu heeft hij dus al sinds begin maart geen positieve symptomen, maar de negatieve symptomen die erna kwamen zijn verschrikkelijk. Hij is depressief, heeft nergens zin in, voelt geen plezier en geen voldoening, hij is altijd moe en kan zich slecht concentreren (zelfs een spannende film kan hij niet volgen of doet hem niks). Hij is vreeslijk onzeker en eenzaam. Hij zegt dat het enige waar hij naar uitkijkt is naar bed gaan, hij slaapt ook wel 14 -16 uur per dag, dat wil zeggen, hij rekt het in bed liggen uit omdat hij nergens anders zin in heeft.

Nu mijn vraag: in hoeverre spelen de medicijnen een rol? Ik begrijp van de psych dat waar hij nu last van heeft een tekort is aan dopamine in een deel van de hersenen (waar motivatie geregeld wordt), terwijl het teveel aan dopamine in een ander deel van de hersenen (waar de hallucinaties vandaan kwamen) nu goed onder controle is - vandaar geen positieve symptomen.

Het laatste wat we willen is dat de positieve symptomen weer terugkomen, maar is het mogelijk dat het verlagen van de dosis de negatieve symptomen wat zal verlichten?

En kan je me iets vertellen over hoe lang deze negatieve symptomen kunnen doorgaan? Mijn zoon wordt hoe langer hoe depressiever, hij ervaart dit als uitzichtloos en hopeloos en denkt dat het nooit meer beter zal worden. Hij heeft een paar keer gezegd dat het voor hem allemaal niet meer hoeft.

Antwoord

Hey Pippa,

Zijn het negatieve symptomen of is er sprake van depressie in het kader van een bipolaire stemmingsgevoeligheid?

Episodische psychose kan heel goed onderdeel zijn van een bipolaire stemmingsgevoeligheid waar behandeling met lithium (hoewel ook zwaar spul) soms meer uithaalt dan antipsychotica.

Iets om te onderzoeken wellicht met de psychiater?

Groet Jim

Beantwoord door: jim van Os op 19 oktober 2018
  • Deel deze pagina: