Main content

Vraag

Ik heb in het verleden na maar 3 maanden op Risperidon een lichte vorm van Tardieve Dyskinesie gehad bij mijn mond en toen ben ik zo snel mogelijk met Risperidon gestopt en zijn die bewegingen verdwenen. Ik ben een aantal keren daarna weer psychotisch geworden en moest telkens weer Risperidon slikken en ik had geen Tardieve Dyskinesie. Nu, na in totaal een anderhalve jaar op Risperidon gebruik ik het elke dag en nog steeds geen Tardieve Dyskinesie maar kan het wel terugkomen? Kan het erger terugkomen? Kan het terugkomen in een permanente vorm?

Antwoord

Tardieve dyskinesie komt bij ongeveer een derde van de mensen die neuroleptica gebruiken voor. Althans, dat zeggen de onderzoeken. Ik zie het veel minder vaak, maar het kan wel vrij ernstig zijn. Meestal ontstaat het pas na langere tijd. Het is de vraag of wat jij beschrijft tardieve dyskinesie was. Maar ook jij loopt een risico op tardieve dyskinesie. Als zich dit voordoet - en dan zie je vooral onwillekeurige bewegingen van de mond, tong, mondbodem, kauwspieren; maar het kan zelfs tot de ademhalingsspieren gaan - dan kun je maatregelen nemen: stoppen en wachten tot het overgaat; een ander neurolepticum; clozapine nemen als je een neurolepticum persé nodig hebt; tetrabenazine. Als je de dosis verhoogt van het neurolepticum wordt het aanvankelijk ook minder, om later erger terug te komen.

Beantwoord door: Dirk Corstens op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: