Main content

Vraag

I.v.m. somberheid en het niet kunnen genieten van alles waar onze dochter voor de psychose wel van genoot, is er nu besloten om de Olanzapine van 5mgr terug te brengen naar 2.5 mgr en te starten met aripripazol 15 mgr.

Is dit niet te veel van het goede? Wij lezen zeer nare bijwerkingen.

Het spijt me dat we jullie weer om hulp vragen.

Antwoord

Het is in dit stadium een kwestie van experimenteren.

Zowel olanzapine als aripiprazol KUNNEN bijwerkingen hebben, maar of en hoeveel zij eventueel gaat hebben is niet van te voren te voorspellen.

De strategie kan goed uitpakken - of niet, het is trial-and-error.

Mijn vraag zou wel zijn: wat is de oorzaak van het niet kunnen genieten? Heeft zij de psychose en alles wat er mee samenhangt (sociaal, relationeel, existentieel) goed verwerkt? Heeft ze daar hulp voor nodig, bijvoorbeeld van ervaringsdeskundigen in een herstelacademie? Wordt daar aan gewerkt? Of wordt er alleen gewerkt met medicatie?

Groet en succes!

Jim

Beantwoord door: jim van Os op 28 augustus 2019
  • Deel deze pagina: