Hallo,
Mijn zus is sinds een paar maanden gedwongen opgenomen in een gesloten instelling. Zij krijgt depots, maar er is minimale verandering of verbetering.
Wel kreeg ze de vrijheid om alleen te gaan wandelen, zonder overleg met familie. Nadat dit een paar keer goed gegaan was is ze in de avond weggelopen, kilometers ver weg, waar ze bij een vriendin achter het huis op de stoep gevonden is.
We informeerden de instelling, maar zij zagen geen acuut gevaar en wilden haar niet komen halen. De politie ook niet, die legde de verantwoordelijkheid bij de instelling. Uiteindelijk heeft mijn zus de nacht gedeeltelijk doorgebracht bij een vriendin, en is ze om 4 uur weer vertrokken en uiteindelijk door optreden van een vriendin afgeleverd bij de ggz.
Ik krijg de indruk dat als er een psychotische vrouw wegloopt van een instelling, niemand verantwoordelijk is!
En ik dacht dat ze daar veilig was…
Antwoord
Beste A.,
Wat een vervelende situatie waar jullie je in bevinden als familie. Wanneer er sprake is van een gedwongen opname in een gesloten instelling, ga je er in eerste instantie van uit dat jouw zus daar veilig zit.
Het behandelteam heeft in dit geval waarschijnlijk een verkeerde inschatting gemaakt in de mate van eigen verantwoordelijkheid die jouw zus op dit moment kan dragen. Als familieleden kennen jullie haar natuurlijk goed, en dit incident kan dan ook een goede reden zijn om een afspraak te maken met het behandelteam en met elkaar in gesprek te gaan over het maken van nieuwe afspraken. Wellicht kunnen jullie met elkaar een manier vinden waarop deze wandelingen in het vervolg wel veilig kunnen?
In de generieke module naasten staan veel handige tips, tools en richtlijnen om de samenwerking tussen naaste, cliënt en behandelaar in de ggz goed te laten verlopen.
Jullie kunnen eventueel ook contact opnemen met de familievertrouwenspersoon. Deze is er speciaal voor naasten en denkt mee, geeft informatie en advies, en kan bemiddelen tussen jou en een behandelaar of helpen bij een klachtenprocedure.
Als je behoefte hebt aan meer informatie kan je ook met onze adviesdienst bellen: elke werkdag van 10 tot 16 uur via (088) 000 21 20.
Groet,
Ypsilon
Beantwoord door: Ypsilon op 5 februari 2024