Main content

Vraag

Kunt U mij meer vertellen over het verband tussen Litiumgebruik en neuropathische klachten ?

Als ik nu moet stoppen met Lithium, is er dan een alternatief ?

In hoeveel tijd moet ik de Lithium afbouwen en hoe pak ik dat het beste aan ?

Antwoord

Beste Marie-Jose, er zijn enkele gevalsbeschrijvingen van neuropathie de werd geassocieerd met lithium-intoxicatie (sterk verhoogd lithiumspiegels). Of dit ook bij normale spiegels optreedt is nog maar de vraag. Neuropathie kan allerlei oorzaken hebben, dus om, dit aan het lithium te wijten vergt gedegen neurologisch onderzoek. Toen ik las dat je nierklaring 45% is, vroeg ik me af of je niet bedoelde: nefropathische klachten, dus een negatief effect van lithium op de nieren. Er is namelijk wel een duidelijk verband tussen lithium en de nierfunctie, die bij sommige mensen (bij een meerderheid overigens niet!) na jaren achteruit kan gaan. Overigens kan ook dat weer andere oorzaken hebben, dus ook dat moet gedegen worden onderzocht. Zeker als je baat hebt bij lithium om de stemming stabiel te houden, moet je wel een goed argument hebben om het te stoppen. Jouw nierfunctie kan een argument zijn. Als dan op goede gronden wordt besloten het lithium af te bouwen, moet dat geleidelijk gebeuren (b.v. 200 mg minder per maand), en moet een goed alternatief worden gezocht. Misschien dat het wat verhogen van olanzapine een alternatief is. Al met al is dit best een ingewikkelde kwestie, die een goede beoordeling door de psychiater, internist, neuroloog en huisarts vergt. Zorg dat dit gebeurt. Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: