Main content

Vraag

Hallo Peter,

Ik ben lorazepam aan het afbouwen. Op dit moment gebruik ik een taperingstrip van 2.5 mg naar 1 mg. Ik zit nu op 1.6 mg en ik merk dat ik somber word. Nu ben ik angstig om verder af te bouwen.

Kan deze somberheid door het afbouwen komen en is het aannemelijk dat dit verdwijnt als ik even op dezelfde dosis blijf?

Wat is een gebruikelijke periode om weer te stabiliseren?

Vriendelijke groeten.

Antwoord

Beste H.,

Het is heel goed mogelijk dat de klachten waar je nu last van hebt door het afbouwen komen en onttrekkingsverschijnselen zijn. Er zijn verschillende manieren om daarmee om te gaan. Hier moet je zelf over nadenken, dan kun je daarna samen met je behandelaar (die je dit antwoord kunt laten lezen) een beslissing nemen:

  1. Je kunt aan je behandelaar vragen om de dosis waar je nu op zit een klein beetje te verhogen. Tot een dosering waarvan je weet dat je daarop nog niet somber was. Je behandelaar kan je hiervoor (een) zogenaamde stabilisatiestrip(s) voorschrijven. Als je somberheid daardoor – hopelijk snel – minder wordt, dan blijf je een tijdje op die dosis tot je je weer sterk genoeg voelt om verder te gaan met afbouwen. Alleen moet je dat dan wel geleidelijker doen, om zoveel mogelijk te voorkomen dat je opnieuw last van deze – of andere klachten – zult krijgen.
  2. Je kunt een tijdje op dezelfde dosis blijven en kijken of je somberheid daardoor minder wordt. Je behandelaar kan je hiervoor (een) zogenaamde stabilisatiestrip(s) voorschrijven. Als dit helpt dan kun je, als je je weer sterk genoeg voelt, verder gaan met afbouwen. Alleen moet je dat dan wel geleidelijker doen, om te voorkomen dat je opnieuw deze klachten krijgt.
  3. Je kunt ervoor kiezen om wel door te gaan met afbouwen, maar dan de snelheid van het afbouwen verlagen.

Waar je voor kiest is een afweging die je samen met je behandelaar moet maken. Afhankelijk van de klachten die je hebt en hoe goed je die kunt verdragen kunnen alle drie de opties goed zijn. In jouw geval lijkt me optie 3 riskant omdat je niet weet of je dan van je somberheid af zult komen. Of je wilt kiezen tussen optie 1 (de meeste veilige) of 2 is iets waar je zelf, samen met je behandelaar, een inschatting van moet maken.

Ik raad je aan om bij dit alles in ieder geval het zelfmonitoringformulier in te vullen, dat maakt het voor jou en voor je behandelaar makkelijker om te zien wanneer en hoe snel klachten verergeren of verbeteren.

Wat een gebruikelijke periode is om te stabiliseren is moeilijk te zeggen, omdat dat voor iedereen anders kan zijn. Voor jou is alleen belangrijk wat voor jou goed werkt. Daar kom je achter als je tijdens het afbouwen goed blijft opletten wat er gebeurt, zodat het afbouwschema op tijd kan worden aangepast als dat voor jou nodig is. Je weet dan van tevoren niet precies hoelang het afbouwen gaat duren maar dit is niet erg. Het is veel belangrijker dat je goed afbouwt dan dat je snel afbouwt. Indachtig het spreekwoord: "haastige spoed is zelden goed". Of misschien moet ik zeggen: "liever te langzaam dan te snel".

Uit ervaringen van anderen blijkt dat goed afbouwen van benzodiazepinen soms heel veel tijd kan kosten. Maar als je daardoor op een goede manier kunt stoppen dan is dat de moeite waard.

Ik hoop dat je met dit antwoord verder kunt en dat het je zal helpen om snel minder somber te worden.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Peter Groot op 3 augustus 2020
  • Deel deze pagina: