Main content

Vraag

Beste Dick

Ivm depressie in november met sertraline gestart, tussen de bijwerkingen door, die heel heftig waren, voelde ik mij al snel beter; enkele weken…

Opgebouwd naar 150 mg helaas alleen maar weken diarree. In overleg maar weer gaan afbouwen per 25 net zoals in de opbouw. Helaas erg veel afbouwen.

Nu sinds negen dagen op 0 mg, kwam van 25mg. Eerste twee dagen prima maar toen begon de ellende weer.

De krampen in ledematen worden wel iets minder maar mn voorhoofd wil niet meer. Begin interesse te verliezen in omgeving, voel me niet thuis, heb gisteren mn eigen hoofd geslagen… diarree en wil t liefste in bed liggen…zo moe en moedeloos. Het liefste zou ik in de ochtend niet meer wakker worden. Daarbij heb ik ook nog een constante piep in mn hoofd sinds de ophoging van 100 naar 150.

Moet ik volhouden of toch weer misschien een kleine dosis nemen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag, die een triest maar vaak voorkomend probleem illustreert.

Het afbouwen van antidepressiva gaat vaak goed, maar soms ook niet. Je hebt het goed gedaan maar kennelijk is de laatste stap (nog) niet gelukt.

Er zijn twee mogelijkheden en jij moet zelf de keuze maken. De eerste is dat je doorzet ondanks de hele vervelende klachten en de tweede is dat je weer terug gaat naar de laatste dosis en die heel geleidelijk afbouwt, zo nodig met begeleiding van je huisarts.

met vriendelijke groet, Dick Bijl

Beantwoord door: Dick Bijl op 14 mei 2018
  • Deel deze pagina: