Main content

Vraag

Ik heb in 5 maanden tijd Fluoxetine succesvol afgebouwd . Ik gebruikte dit al 25 jaar.

Na een paar weken voelde ik me wat grieperig. Een soort ‘hersenschokjes’, onzeker in mijn hoofd en suf. Heel moe en heel sip; huilen als iemand boe zegt. Ook slaap ik slecht.

Hoe lang kan dit duren? Is dit normaal?

Bestaan er supplementen ( 5 htp bv) die kunnen helpen ?

Antwoord

Zeer waarschijnlijk zijn je klachten (vooral ook die 'hersenschokjes') onttrekkingsverschijnselen.

Dat je daar pas een tijdje na het stoppen met Fluoxetine last van begon te krijgen, wijst daarop (bij de meeste andere antidepressiva gebeurt dat sneller). Vaak worden deze klachten vanzelf minder en verdwijnen ze binnen een paar weken weer. Dat gebeurt bij de meeste mensen. Maar jammer genoeg niet bij iedereen.

Let op of je merkt dat je klachten de komende dagen minder beginnen te worden. Als dat zo is dan zullen ze waarschijnlijk uit zichzelf verdwijnen en hoef je verder weinig te doen. Als je klachten niet minder worden of erger, neem dan contact op met je dokter om te bespreken wat kan worden gedaan om iets aan je klachten te doen.

Ik hoop voor jou dat dat niet nodig zal zijn en dat je klachten uit zichzelf zullen verdwijnen.

Over supplementen kan ik je niet adviseren, daarvoor weet ik er te weinig van af.

 

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 65+
Beantwoord door: Peter Groot op 30 april 2020
  • Deel deze pagina: