Main content

Licht in het donker, dat is de titel van de nieuwe blog van Pien. Door te schrijven brengt ze ordening aan in haar leven. Dit keer over de vraag:  “Hoe voorkom ik een winterdip?”

“Zon geef warmte en verlicht mijn schaduwkanten met warmte en tintelingen, badend. Strelend licht in buitenlucht, geuren, snuivend, genietend.”

Na een lange en hete zomer was het voor mij erg omschakelen naar de herfst en de donkere dagen

In de zomer genoot ik van het fietsen naar het strand of duinen. Nu met het vele binnen zitten, kou, weinig UV-licht, merk ik dat het op mijn stemming slaat. Hoe voorkom ik een winterdip?

Ik kocht een gezichtsbruiner bij de kringloop voor wat extra licht, en ik ga nu zo nu en dan naar de zonnebank om dezelfde reden, maar het blijft lastig, zo donker. Een kennis met een bipolaire stoornis, vertelde dat ze last kreeg van depressie. Via haar behandelaar kreeg ze lichttherapie om de depressie tegen te gaan. Gelukkig sloeg de therapie aan.

Tijdens mijn jaarlijkse afspraak bij de mondhygiëniste had ik een verrassend gesprek. Ze vertelde, toen ik in de stoel lag, dat ze de wintermaanden maar lastig vindt. Ze had een daglichtlamp gekocht via marktplaats en dat ze die ’s ochtends bij het ontbijt aanzet. In de middag gebruikt ze hem ook soms.

Ik denk er nu ook zelf aan een tweedehands lamp te kopen om mijn stemming op peil te houden, zodat ik geen winterdip krijg

De discussie over winter- en zomertijd laait op door het voorstel om het halfjaarlijks verzetten van de klok af te schaffen. Hoewel het dan ’s ochtends langer donker blijft, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar langer licht in de middag, wie weet dat het extra uurtje net uitmaakt. ’s Ochtends zou ik een daglichtlamp goed kunnen gebruiken.

Om het donkere wat dragelijker te maken, schijnt het ook te helpen om het zo gezellig mogelijk in huis te maken, kaarsjes, een wierrookje, je favoriete muziek, afspreken met vrienden.

Veel buiten zijn en bewegen wordt ook aangeraden

Het weer moet dan wel een beetje meewerken. Met deze voornemens en eventueel samen met de daglichtlamp of lichttherapie, hoop ik een winterdip of een depressie te voorkomen.

Fotocredits: Pien

Pien heeft 22 jaar ervaring met de GGZ en is in momenteel in herstel. Ze pleit voor een menselijker manier van omgaan met mensen in de psychiatrie.Meer blogs lezen van Pien?

Meer lezen over dagbesteding en vrijwilligerswerk?

  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.