Main content

Vraag

Hallo Tim,

Ik gebruik een antipsychoticum en ik ben nu bang dat hierdoor mijn fantasie minder wordt.

Wat is jouw ervaring?

Groeten,

J.

Antwoord

Beste J.,

Bedankt voor het delen van je angst! Ik denk dat het een legitieme angst is, alleen maakt de angst hiervoor het niet erger? Dat is met elke angst denk ik.

Antipsychotica hebben een algeheel dempend effect, en kunnen daarmee je fantasie of creativiteit beïnvloeden, zeker als je het voor een langere periode slikt. Besef wel dat deze creativiteit niet WEG is, alleen wat ondergesneeuwd.

De kunst is om het volledig te accepteren en uiteindelijk vanuit 'stabiel' vaarwater te gaan kijken hoe tevreden je bent met de hoeveelheid medicatie die je neemt. Mij hielp het om te beseffen dat ik nooit meer de oude ga worden, maar juist de nieuwe met de positieve aspecten van de oude. Hierdoor hield ik niet vast aan hoe het was, maar creëerde ik juist ruimte...

Probeer de fantasie die je wel hebt zoveel mogelijk te benutten door daar expressie aan te geven, zodat je er later op terug kan kijken, dat je iets tastbaars gecreëerd hebt bijvoorbeeld. Het komt met vlagen die creativiteit, en gaat zeker niet verloren!

Als je uiteindelijk nog meer in verbinding komt met jezelf, en de opgekropte energie eruit leert te gooien, dan kan je denk ik optimaler genieten van je fantasie op een gedoseerde manier, en neemt het dus niet de overhand.

Als je nog meer wilt delen of vragen, dan hoor ik het wel!

Warme groet,

Tim Knoote
Ervaringsdeskundige

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Tim Knoote op 14 maart 2021
  • Deel deze pagina: