Main content

Vraag

Dag mijnheer,

Ik gebruik al een aantal jaar Venlafaxine 375mg per dag. Kan ik nu nog last krijgen van de bijwerkingen van deze medicijnen of kan dit niet? Ik heb o.a. last van verhoogde spierspanning, onrustig gevoel, slapende ledematen.

B.v.d.

Antwoord

Beste J,

Ja, je kunt ook langere tijd na het starten van een medicijn last krijgen van bijwerkingen, alleen is het verband dan niet zo duidelijk als wanneer je de bijwerkingen meteen krijgt. Maar toch, als je nieuwe lichamelijke klachten krijgt, moet je altijd eerst laten onderzoeken of er niet een andere oorzaak voor is, en het niet zonder meer aan de medicatie toeschrijven. Als er niets wordt gevonden, kun je in overleg met je behandelaar eens kijken of een geleidelijke (!) dosisverlaging verbetering geeft. Snel afbouwen van antidepressiva geeft vaak juist meer klachten.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 20 november 2018
  • Deel deze pagina: