Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Moet ik doorgaan met afbouwen of toch weer terug naar 20 mg citalopram?

Vraag

Goedendag,

Sinds vier jaar slik ik dagelijks 20 mg citalopram in verband met een burn-out. De periode daarna is heel goed gegaan.

Afgelopen jaar zijn we opnieuw ouders geworden, vier keer verhuisd en mijn partner is vijf keer geopereerd. Alles is nu achter de rug. Sinds drie maanden wonen we in ons nieuwe huis.

Nu ben ik sinds een maand mijn medicatie gaan halveren (dagelijks 10 mg). Ik merk dat ik continu een soort griepgevoel heb: rode warme wangen, koud/warm/veel zweten….

Mijn omgeving zei dat het misschien niet het juiste moment was om af te bouwen. De kinderen slapen beiden niet door en mijn partner is aan het revalideren.

Ik snap mijn omgeving, alleen wilde ik mij niet laten beïnvloeden in mijn keuze. Achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen. Ik ben behoorlijk prikkelbaar en heb last van (denk ik) ontwenningsverschijnselen.

Hoelang mag dit ongeveer duren?
Of kan ik nu al zeggen dat ik wel de 20 mg medicatie nodig heb om ‘goed’ te kunnen functioneren?

Ik vind het best lastig om dit zelf te bepalen. Hopelijk heeft u voor mij een passend advies.

Hartelijk dank!

Antwoord

Beste J.,

Dat zijn goede vragen. Het antwoord is zoals vaak, een afweging tussen verschillende zaken.

Ten eerste: wat is een goed moment om medicatie af te bouwen? Stress-loze omstandigheden, daar kun je lang op wachten, maar die komen niet... Meestal doen we dat na een langer durende stabiliteit, als het niet gaat om een klachtenpatroon dat bij iemand de sterke neiging heeft om steeds terug te keren. Soms besluit je dan tot preventieve onderhoudsmedicatie. En hoelang die dan moet worden voortgezet is na enige tijd ook weer een punt van overweging samen met je behandelaar. Er is geen standaard antwoord voor, maar het is altijd de moeite waard om afbouwen te proberen, zoals jij nu ook doet.

Een ander punt is dat bij afbouwen van met name antidepressiva er ook onttrekkingsverschijnselen kunnen ontstaan, die erg kunnen lijken op de klachten waarvoor je de medicijnen nam. Dat kan dus verwarrend zijn. Dergelijke onttrekkingsverschijnselen kunnen weken aanhouden. Als elke verlaging veel klachten geeft kun je gebruik maken van citalopram in druppelvorm (1 druppel = 2 mg), zodat je in veel kleinere stappen en heel geleidelijk kunt afbouwen (bijvoorbeeld 2 mg minder per 2 weken). Bespreek dat eens met je behandelend arts.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Ralph Kupka op 17 december 2022

Gerelateerd

Meer over

Afbouwen
antidepressiva
Medicatie

Lees ook