Main content

Vraag

Ik ben risperidon aan het afbouwen en ik merk dat ik veel energieker ben en meer zin in het leven heb. Probeer wel goed te slapen, werkt niet altijd.. Moet ik dit als psychiatrische manische depressieve symptomen zien of gewoon als gezond welbevinden?



ben van 2 mg naar 1 mg gegaan risperidon

Antwoord

Beste Johan, nee natuurlijk niet, energiek zijn en zin in het leven hebben is wat we allemaal nastreven. Het ingewikkelde met manie is dat het vaak begint met je extra goed voelen en lekker bezig zijn. Als het daarbij blijft is het geen manie en helemaal geen psychiatrie. Als je de controle over je gedachten en je handelen kwijtraakt (en niet maar even omdat je teveel gedronken hebt of zoiets), dan zou het wel eens het begin van een manie of een psychose kunnen zijn, en moet je natuurlijk wel opletten dat het niet verder gaat en je de greep erop houdt. Het afbouwen van psychofarmaca nadat een psychose of manie weer voorbij is, kan wel eens weer meer gewone gevoelens vrijmaken, en dat is dan een goede zaak zolang je je emotionele evenwicht behoudt. Ik adviseer mensen altijd om medicatie heel geleidelijk af te bouwen, en in overleg met hun behandelaar, al was het maar om allerlei vervelende onttrekkingsverschijnselen te voorkomen. Soms voelen mensen met een psychotische kwetsbaarheid zich het beste als ze een lage dosis van een antipsychoticum blijven gebruiken. Kwestie van zorgvuldig uitproberen, samen met je arts of psychiater. Voor nu: geniet van je energie en van het leven. Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: