Main content

Vraag

Beste Jim van Os,

Na vijf jaar kreeg ik weer een psychose. Ik ben nu een half jaar hersteld. Ik gebruik nu Haldol 3 mg. Ik ben van 5 langzaam naar 3 gegaan per kwart.

Nu kreeg ik van de week opeens weer last van achterdocht en randpsychotische symptomen. Hoe kan dit? Komt het door stress of bijvoorbeeld omdat ik te lang antipsychotica slik?

Ik slikte eerst Abilify en daarvoor Zyprexa. Ik heb drie psychoses gehad: 2012 ,2014 en 2019.

Ik hoop dat u antwoord heeft op mijn vraag.

Alvast hartelijk dank!

Antwoord

Dank voor je vraag!

Het is gissen wat de oorzaak is - of er stress is weet je zelf het beste, stoppen doe je het beste als alles in evenwicht is.

De psychosegevoeligheid blijft, dus daar moet je sowieso rekening mee houden.

Maar de oorzaak kan ook het stoppen zelf zijn - misschien moet je langzamer afbouwen. Het is belangrijk om "hyperbool" af te bouwen, dat wil zeggen met een vast percentage van de laatste dosis (bijvoorbeeld telkens 10% minder) en NIET met een vaste hoeveelheid (bijvoorbeeld telkens 1 mg minder).

Misschien eerst even stabiliseren alvorens verder te gaan?

En dan met 10% per keer om de maand?

Greetz Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 21 mei 2020
  • Deel deze pagina: