Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Kunnen mijn klachten door de medicatie komen?

Vraag

Goedendag,

Ik slik 25 mg Seroquel en soms 50 mg. Ik heb de kortwerkende variant.

Nu is het zo dat ik de dag erna echt vreselijk suf/dromerig/afgevlakt ben.

Daarnaast slik ik ook 60 mg fluoxetine.

Kunnen deze klachten door de medicatie komen?

Hartelijke groet.

Antwoord

Beste C.,

Sufheid overdag kan inderdaad door de quetiapine (Seroquel) komen.

Je zou kunnen overleggen of je ook een lagere dosis kan gebruiken, bijvoorbeeld 12.5 mg kortwerkend. Fluoxetine leidt over het algemeen niet tot sufheid, maar kan bij sommige mensen wel een gevoel van emotionele afvlakking geven, zeker bij een wat hogere dosis zoals 60 mg.

Bespreek het met je behandelaar.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Ralph Kupka op 21 september 2020

Gerelateerd

Meer over

Bijwerkingen
Medicatie

Lees ook