Main content

Vraag

Ik slik al 9 jaar olanzapine 2.5 mg, gekregen na het overlijden van mijn man. Ik kreeg de diagnose PTSS. Ik heb toentertijd geen psychoses gehad maar jaren eerder wel.

Nu wil ik graag stoppen met olanzapine.

Hoe kan ik dit het beste afbouwen?

Ik heb al 8 jaar geen klachten en ben niet meer naar de psychiater geweest. Ik heb ook EMDR gehad met veel succes.

Ik ben van plan om met een halve olanzapine te beginnen gedurende twee weken, of is dat te snel?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Antwoord

Beste C.,

Het is niet verstandig om het afbouwen van uw olanzapine te beginnen met een halvering van de dosis. De kans dat u last zult krijgen van zogenaamde onttrekkingsverschijnselen is daarvoor te groot. Dit kunt u voorkomen door de dosis in kleinere stappen af te bouwen volgens een verantwoord afbouwschema. In vaktermen heet dat een 'hyperbolisch' afbouwschema. Op dit moment is dat alleen maar mogelijk door gebruik te maken van zogenaamde afbouwmedicatie (taperingstrips) die uw behandelaar aan u kan voorschrijven (zie onderaan).

Met de standaard medicatie die apothekers leveren is verantwoord afbouwen in de praktijk niet goed mogelijk. Dat komt doordat de farmaceutische bedrijven die de psychofarmaca op de markt hebben gebracht niet de doseringen leveren die voor verantwoord afbouwen nodig zijn.

Omdat ieder mens anders is weet uw behandelaar niet van tevoren hoelang u over het afbouwen moet gaan doen. Dat is niet erg omdat verantwoord afbouwen ook zonder dat te weten goed mogelijk is.
Namelijk door te beginnen met een verantwoord schema van 28 dagen (één taperingstrip) en door tijdens 28 dagen goed te kijken hoe het afbouwen voor u gaat. Dat kunt u doen door het zelfmonitoringformulier dat bij iedere taperingstrip zit één keer per dag in te vullen. Dat gaat heel makkelijk en kost u weinig tijd. Op deze manier helpt u zowel uzelf als uw behandelaar om het afbouwschema op tijd aan te kunnen passen wanneer dat nodig is. Samen beslissen is hierbij heel belangrijk.

U kunt door blijven gaan met afbouwen volgens het gekozen schema zolang alles voor u naar wens blijft gaan. GA NIET VERDER MET AFBOUWEN als u merkt dat u last begint te krijgen van nieuwe klachten of dat bestaande klachten plotseling veel erger worden. Want als u wel verder gaat met afbouwen dan zullen uw klachten vrijwel altijd alleen nog maar erger worden. Neem contact op met uw behandelaar om te bespreken of en hoe het afbouwschema moet worden aangepast.

LEG U NIET VOORAF VAST OP DE TIJD DIE U OVER HET AFBOUWEN WILT GAAN DOEN. Er is namelijk niemand die dat voor u kan voorspellen. Ook uw behandelaar kan dat niet. U hoopt natuurlijk dat het afbouwen voor u vlot zal gaan en helemaal geen problemen zal opleveren. Maar het kan zijn dat het afbouwen voor u minder makkelijk gaat en dat u daarvoor (veel) meer tijd nodig hebt. Neem die tijd dan ook. Dat is beter dan te snel afbouwen waardoor het afbouwen mislukt.

Ik hoop dat dit antwoord duidelijk is. Bespreek het met uw behandelaar, dan hoop ik dat u er samen uitkomt en dat u uw olanzapine op een goede manier en hopelijk zonder veel problemen kunt afbouwen.

Met vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 18 juni 2020
  • Deel deze pagina: