Main content

Vraag

Hallo Peter,

Ik slik olanzapine 5 mg en ga switchen naar Abilify.

Mijn arts heeft voorgesteld om de 5 mg olanzapine per direct te staken en direct over te gaan op 5 mg Abilify. Ik voel mij al een aantal dagen onwel, misselijk, hoofdpijn en moe.

Kunnen dit onttrekkingsverschijnselen zijn van de olanzapine?

Moet ik de olanzapine rustig afbouwen, of kan ik direct overgaan op Abilify?

Alvast bedankt.

Antwoord

Beste H.,

Dat je je nu al een paar dagen onwel voelt, komt waarschijnlijk doordat het switchen niet op een goede manier is uitgevoerd. Daarbij is met twee dingen die belangrijk zijn namelijk geen rekening gehouden:

  1. Het verschil in de zogenaamde Daily Defined Dose (de DDD, de gemiddelde onderhoudsdosis per dag voor een volwassene zoals die door de WHO is vastgesteld) tussen olanzapine en aripiprazol (Abilify). Voor olanzapine is de DDD 10 mg, voor aripiprazol 15 mg. Als je voor deze verschillen corrigeert, dan komt 5 mg olanzapine overeen met 7.5 mg aripiprazol.
  2. Het verschil in de zogenaamde eliminatiehalfwaardetijd (de T½) tussen olanzapine en aripiprazol. Voor olanzapine is de T½ 30-50 uur, voor aripiprazol 75-146 uur.

Door die verschillen is het maken van een goed switchschema niet eenvoudig, omdat ze daarvoor moeten berekenen hoe de dosis van het ene medicijn geleidelijk moet worden verlaagd en tegelijkertijd die van het andere medicijn geleidelijk moet worden verhoogd. Op zo'n manier dat de werking van beide medicijnen samen tijdens de switch zo gelijk mogelijk zal blijven, om klachten zoals jij die nu hebt zoveel mogelijk te voorkomen.

Omdat dit voor behandelaars buitengewoon lastig is, is het UMC Utrecht samen met de Regenboog Apotheek begonnen om zogenaamde switchstrips te maken die je behandelaar aan jou kan voorschrijven, zodat je op een veel verantwoordere en veiligere manier kunt switchen. Waarbij je tijdens de switch van dag tot dag kunt bijhouden hoe dat voor jou gaat, zodat er tijdig kan worden ingegrepen als je merkt dat je door de switch klachten krijgt.

Voor jou komt deze manier van switchen pas in aanmerking als je van je huidige klachten af bent. De snelste manier om dat te bereiken, is waarschijnlijk om te stoppen met afbouwen en weer terug te gaan naar de 5 mg olanzapine die je voor de switch gebruikte. Want dat is de snelste manier om van de onttrekkingsverschijnselen die je nu hebt af te komen. Als je de switch toch wilt doorzetten dan moet je afwachten tot je huidige klachten vanzelf weer verdwijnen, alleen weet je niet zeker of dat dan ook zal gebeuren en hoelang dat dan kan gaan duren. Het is zelfs mogelijk dat je klachten dan erger zullen worden.

Als je teruggaat naar 5 mg olanzapine en je klachten verdwijnen daardoor, dan kun je het best een tijd(je) op die dosis blijven tot je jezelf sterk genoeg voelt voor een nieuwe switchpoging, waarbij ik je aanraad om dat dan met behulp van zo'n switchstrip te doen. Als switchstrips voor de overstap van olanzapine naar aripiprazol nog niet op de website staan, neem dan contact op met de apotheker van de Regenboog Apotheek, die kan dan speciaal voor jou zo'n switchstrip maken.

Ik eindig met de vraag waarom je ging switchen. Je hoeft mij het antwoord niet te sturen maar het lijkt me nuttig om het hier met je behandelaar over te hebben, nu je gezien hebt dat switchen op zichzelf problemen kan veroorzaken. Zijn er mogelijk andere opties dan switchen om te bereiken wat jou en/of je behandelaar voor ogen stond?

Ik hoop dat dit antwoord je zal helpen om snel iets aan je huidige klachten te kunnen doen en daarna een goede beslissing te kunnen nemen over hoe je verder gaat. Bespreek dit antwoord met de behandelaar die je hierbij verder moet helpen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switchstrips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Op 15 april besteedde Zembla, in de uitzending 'Stoppen met de pillen', aandacht aan de problemen waar mensen bij afbouwen allemaal tegenaan kunnen lopen. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/561126


Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Peter Groot op 19 april 2021
  • Deel deze pagina: