Main content

Vraag

Sinds mijn 17e gebruik ik antidepressiva na tal van depressies als gevolg va. neurologische operaties: Na een poging tot stoppen ben ik weer begonnen met Venlafaxine. Eerst gebruikte ik citalopram.

Sinds een week heb ik last van onrealistische gedachten (‘wat is het mens zijn’), gedachten aan de zin van het leven, dood en verdriet. Ik slaap sindsdien ook vrijwel niet. In de ochtend heb ik regelmatig angstaanvallen, hartkloppingen en huilbuien. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Ik werk 3 dagen per week, sport veel en heb genoeg sociaal contact. Wel heb ik recent een relatiebreuk achter de rug en woon weer bij mijn ouders.

Kan u mij aangeven hoe ik met deze gedachten om moet gaan?

Antwoord

Het eerste wat je je in zo'n geval afvraagt is of het misschien een onwenselijke reactie op het antidepressivum is, die je nu blijkbaar 6 weken gebruikt. Los daarvan: als een antidepressivum na 6 weken geen duidelijke verbetering geeft, is het hoe dan ook beter om het weer af te bouwen. Dan kan trouwens ook tijdelijk klachten geven.

Neem je klachten en het beloop daarvan nog eens door met je behandelaar, en kijk ook nog eens naar de effecten van eerdere antidepressiva. Angst en depressiviteit zijn ook behandelbaar zonder medicatie, bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie. Vraag daar nog eens naar.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 25 maart 2019
  • Deel deze pagina: