Main content

Vraag

Hoi Jim kan het zijn dat het effect van antispsychotica (Haldol) afneemt daarmate je ouder wordt? Je dus een hogere dosis nodig hebt.

Antwoord

Beste S,

Dank voor je vraag. In het algemeen neemt het effect van de antipsychotica niet af met de tijd.

Maar individueel komt het wel voor dat de respons op het antipsychoticum afneemt.

Als dit gebeurt in het kader van tardieve dyskinesie en frequente psychotische episoden ondanks trouwe inname, kan er sprake zijn van het zgn dopamine supersensitiviteitssyndroom.

In dat geval kan een hogere dosis tijdelijk soelaas bieden, maar vormt het geen oplossing op de langere termijn.

Overgang naar een ander middel kan een optie zijn.

Of proberen op een andere, niet farmacologische manier je weerbaarheid te verhogen....

Dus het hangt er een beetje van af: wat maakt dat je denkt dat het effect afneemt?

Groet Jim

Beantwoord door: Jim van Os op 15 juli 2018
  • Deel deze pagina: