Main content

Vraag

Ik slik al ruim een jaar venlafaxine. Ik zat op een dosering van 75+37,5= 105. Ik ben dit begonnen na een zware burn-out en overspannenheid. Medicatie deed me goed en ik kon uiteindelijk alles weer doen zoals werken en sporten.

Ik ben het tablet van 37,5 niet meer gaan slikken om af te bouwen, op advies van de huisarts. Nu begin ik weer klachten (neerslachtig gevoel, vermoeidheid) te ervaren als daarvoor. Zijn dit ontwenningsverschijnselen? Moet ik nog een paar weken volhouden? Ik wil me niet meer zo voelen dus wat moet ik doen? Weer oude dosering gaan slikken? Ik ben 39 jaar. Ik kies er liever voor om kwaliteit van leven te hebben en als medicatie daarbij helpt vind ik dat prima.

Geeft gebruik op de lange termijn problemen?

Ik hoor het graag.

Antwoord

Beste J.,

Dat je klachten ervaart nadat je de dosis van 105 mg naar 75 mg hebt verlaagd kan heel goed en het is vrijwel zeker dat dat onttrekkingsverschijnselen zijn.

Wat je NIET MOET DOEN is verder gaan met afbouwen. Als deze stap van 37.5 mg voor onttrekkingsverschijnselen zorgt, dan mag je ervan uitgaan dat die bij een volgende stap van 37,5 mg erger zullen zijn.

Afhankelijk van hoe erg de klachten voor jou nu zijn kun je twee dingen doen:

  1. Zo snel mogelijk teruggaan naar 105 mg. Als het goed is zullen je klachten, die waarschijnlijk onttrekkingsverschijnselen zijn, vrij snel weer minder worden. Als dat gebeurt en je voelt je daarna weer goed genoeg dan kun je opnieuw de dosering gaan verlagen, maar dan wel langzamer en geleidelijker. Dat kan door gebruik te maken van afbouwmedicatie (taperingstrips).
  2. Als je niet al te veel last hebt van klachten die je nu ervaart en als je merkt dat ze al minder beginnen te worden dan kun je ook besluiten om op de dosering van 75 mg te blijven totdat ze helemaal verdwenen zijn. Daarna kun je weer verder gaan met afbouwen, maar dan wel geleidelijker (met behulp van afbouwmedicatie).

Ten slotte, doe een en ander in goed overleg met je behandelaar. Ik hoop dat je met dit antwoord verder kunt.

Vriendelijke groet,

Peter Groot

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Peter Groot op 6 mei 2020
  • Deel deze pagina: