Main content

Vraag

Hallo,

Ik slik sinds september dit jaar quetiapine 50 mg accord o.a. voor angstaanvallen ’s nachts als gevolg van trauma, samen met topiramaat 100 mg. Op zich gaat het erg goed en was het plan om weer af te bouwen, aangezien ik hiervoor ook behandeld word middels psychotherapie.

Maar nu in coronatijd heb ik ook last van paniekaanvallen, vooral aan het einde van de dag. Het idee is om over te stappen naar quetiapine retard. En dit ook eerder op de avond in te nemen. Nu ben ik ook overgestapt van medicatie voor mijn ADHD (atomoxetine) naar een ander middel dat er ook voor kan zorgen dat mijn angsten verminderen.  Ik slik dit nu zo’n vijf weken en merk dat ik rustig ben en geen last van angsten heb. Nu merk ik alleen sinds dat ik overgestapt ben van medicatie voor ADHD, dat mijn eetbehoefte enorm is toegenomen. Noem het gerust eetbuien!

Ben enorm aangekomen en ik weet dat quetiapine ervoor kan zorgen dat je last van eetbuien krijgt, ik heb het vroeger ook wel eens geslikt en ben er toen ook enorm van aangekomen. Maar ik had hier eerst geen last van omdat ik de variant slikte die niet retard was. En samen met topiramaat die juist zorgt dat ik geen eetdrang heb, had ik er geen last van. Maar ik merk sinds ik retard slik dat ik al bijna vijf kilo aangekomen ben.

Dus nu is mijn vraag of ik zou kunnen overstappen van retard naar gewone afgifte? Ik heb dit namelijk nog in huis. Of zou dit geen verschil uitmaken in eetbehoefte?

Mijn eigen psychiater spreek ik pas volgende week weer en ik kwam jullie eSpreekuur tegen dus ik dacht, ik probeer het zo maar even. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk voor u.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Antwoord

Beste V.,

Op PsychoseNet kunnen we niet op de stoel van de behandelaar gaan zitten, dus ik kan je geen concrete adviezen geven over wat te doen met deze medicatie. Zeker in jouw geval is dat nogal complex omdat je verschillende soorten medicijnen voor verschillende soorten klachten neemt. Zowel de klachten als de effecten (en bijwerkingen) van de medicijnen kunnen dus door elkaar lopen en elkaar beïnvloeden. Dit moet je dus echt met je psychiater bespreken.

In het algemeen kan ik stellen dat de te verwachten effecten (en bijwerkingen) van een bepaald medicijn voor een bepaald type klachten moeten worden gekoppeld aan de ervaringen die een bepaald iemand (jij dus) heeft met dat medicijn. Als er verbetering optreedt zal het wel iets met dat medicijn te maken hebben, en dat geldt ook voor een (lichamelijke) klacht die is opgetreden nadat dat middel is gestart.

Als het jouw ervaring is dat je quetiapine in snelwerkende vorm beter verdraagt dan quetiapine retard, bespreek dat dan met je psychiater en bekijk of teruggaan naar de snelwerkende variant beter bevalt. De werkzame stof is immers hetzelfde.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Ralph Kupka op 30 april 2020
  • Deel deze pagina: