Main content

Vraag

Geachte heer Van Os,

Ik ben gevoelig voor depressie. Ik heb ook al meerdere keren een depressie gehad, die in het verleden goed te behandelen waren met venlafaxine, 75 mg per dag. Na de laatste depressie ben ik jaren op deze dosis als onderhoudsdosis blijven zitten. Na een periode van stress ben ik vorig jaar toch in een depressie gekomen. Opbouw van de venlafaxine tot zelfs 300 mg leek steeds maar even te helpen. Iedere keer viel ik toch weer even terug en dan krabbelde ik weer een beetje op. Deze zomer overleed mijn moeder na een lang ziekbed en een maand later heb ik echt een zware terugval gehad, waar ik nog niet uit ben. Er is mij bij Emergis geadviseerd om de venlafaxine terug af te bouwen tot 150 mg, omdat de dosering te hoog is en juist angst op kan wekken door een hogere bloeddruk/hartslag. Ik heb in de voorgaande twee weken al afgebouwd tot 225 mg. Ik heb lichamelijk weinig klachten gehad, maar geestelijk voel ik me vreselijk. Zou dat van het afbouwen kunnen komen en is afbouwen überhaupt wel aan te raden?

Met vriendelijke groet,

Elianne Michielsen

Antwoord

Beste EM,

Het lijkt er op dat je niet veel meer hebt aan de Venlafaxine, dus begrijp het advies om af te bouwen. Misschien zelfs beter om te stoppen en dan OF een ander middel proberen OF mindfulness/lotgenotencontact/running therapy/ACT/psychotherapie proberen of beiden.

Maar helaas stoppen kan allerlei verschijnselen geven - en het is goed mogelijk dat wat je nu ervaart komt door afbouw. Misschien moet je proberen langzamer af te bouwen en tegelijk ook beginnen met alternatieve manieren van depressiebehandeling als aangegeven hierboven. Gezien het feit dat je depressie te maken lijkt te hebben met rouw en levensgeschiedenis lijkt een psychotherapeutische methode de aangewezen weg. Je moet hier echt op aandringen, denk ik!

Voor meer informatie zie onze taperingwebsite: http://taperingstrip.nl/

Heel veel succes in deze benarde situatie!

Beantwoord door: Jim van Os op 30 september 2017
  • Deel deze pagina: