Main content

Vraag

Dag Jim,

In 2020 heb ik de diagnose PTSS en ‘psychosegevoeligheid‘ gekregen.

Momenteel heb ik veel last van een verstoorde waarneming. Ik ervaar de wereld als eng en ik zie overal gezichten.

Hoe komt dit en gaat dit ook weer verdwijnen?

Ik neem olanzapine 5 mg, heb haptotherapie en ik start binnenkort met dramatherapie.

Is er nog iets wat ik kan doen?

Hartelijke groet,

A.

Antwoord

Beste N.,

De beste manier om met de verstoorde waarneming om te gaan is niet alleen maar willen dat het 'weggaat', maar beter om ermee 'in gesprek' te gaan en kijken wat het van je wil, wat het betekent, en hoe er misschien uiteindelijk een boodschap voor je onder zit waar je je voordeel mee kunt doen....

Dit kan je goed doen in de dramatherapie wellicht, en ook in een groep met mensen met gelijksoortige waarnemingen....

Hope this helps, veel succes!

Jim


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Hij staat sinds 2014 op de Thomson-Reuter Web of Science lijst van ‘most influential scientific minds of our time’. In 2014 kwam zijn boek De DSM-5 Voorbij uit, en in 2016 het boek Goede GGZ! (samen met Philippe Delespaul e.a.).

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedInFacebookTwitter en YouTube!

Meer informatie over psychose:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 21 januari 2022
  • Deel deze pagina: