Main content

Vraag

Beste Jim

Ik heb heel vaak het gevoel als of ik dingen beleef in een droomachtig gevoel ‘net of ik er niet ben’ en veel vergeetachtigheid. Hoort dat bij mn persoonlijkheidsstoornissen of komt dat door de medicatie die ik slik?

Antwoord

Beste Quest,

Wat je beschrijft past bij wat we noemen 'derealisatie' en 'depersonalisatie' - een soort gevoel alsof alles ver weg is, je de wereld en jezelf door een beslagen ruit aan het bekijken bent. Het kan gepaard gaan met wat we noemen 'dissociatie' - een soort staat waarin je bewuste geest is losgekoppeld van bijvoorbeeld emoties, herinneringen of lichamelijke sensaties die dan als het ware uit zichzelf aan het rondspoken zijn. Dit kan zich onder andere uiten in geheugenproblemen. Vaak hebben dit soort dingen te maken met trauma's die mensen hebben meegemaakt in hun leven.

Medicatie kan het soms erger maken - maar lijkt me niet de primaire oorzaak.

Beantwoord door: Jim van Os op 3 oktober 2017
  • Deel deze pagina: