Main content

Vraag

Beste Machteld,

Ik gebruik zolpidem voor de nacht, maar het heeft niet meer hetzelfde effect als in het begin. Ik slaap heel slecht.

Mag ik zolpidem combineren met diazepam?

Vriendelijke groet.

Antwoord

Beste R.,

Dank voor de vraag. Wat je lijkt te beschrijven is dat het effect van zolpidem afneemt, iets wat inderdaad kan gebeuren als deze medicatie langere tijd gebruikt wordt. Dat is een bekend verschijnsel en heeft te maken met gewenning: mensen hebben uiteindelijk steeds meer nodig van het middel om hetzelfde effect te bereiken, waardoor het verslaving in de hand werkt.

Het is in het algemeen dus geen goed idee om het middel in steeds hogere dosering te gebruiken of om andere, gelijksoortige, middelen toe te voegen (zoals diazepam). Dit zijn middelen die je bij voorkeur korte tijd en spaarzaam gebruikt bij ernstige slaapproblemen, als deze niet op een andere manier doorbroken kunnen worden.

Om die andere manier te vinden, is het nodig om de oorzaak van de slaapproblemen te achterhalen. Een huisarts/POH, een hulpverlener in de GGZ of in een speciale slaapkliniek kunnen je helpen bij het vinden van mogelijke oorzaken en bijpassende interventies.

Wellicht kan je via de informatie op de website van MIND ook alvast wat meer tips krijgen, zie hier de link:
https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/slaapstoornis/soorten-slaapstoornissen

Hopelijk kom je hier verder mee!

Hartelijke groet,

Machteld


Meer informatie over Benzodiazepinen:

  • Benzodebaas.nl – Deze website biedt informatie en hulp aan mensen die langdurig slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken.
  • Jellinek.nl – Jellinek is een expert op het gebied van verslaving.
  • Rijveiligmetmedicijnen.nl – Op deze website kun je opzoeken of jouw medicijn invloed heeft op de rijvaardigheid.
  • Drugsinfo.nl – Onderdeel van Trimbos, site met goede informatie over benzo’s.
Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Machteld Marcelis op 31 oktober 2021
  • Deel deze pagina: