Main content

Vraag

Beste Jim van Os,

Twaalf jaar geleden heb ik mijn eerste psychose gehad. Ik herstelde snel en voelde me nadat ik Seroquel (quetiapine) voorgeschreven kreeg snel weer de oude.

Twee jaar geleden ben ik gaan afbouwen van 450 mg Seroquel naar 350 mg Seroquel. Helaas vanwege flinke stress ben ik toen weer psychotisch geworden. Nu slik ik aripiprazol 10 mg en ben ik stabiel. Echter, ik voel me flink afgevlakt en heb moeite met sociale aangelegenheden. Vóór mijn tweede psychose had ik hier totaal geen last van.

Kan het zijn dat de afvlakking door de medicatie (10 mg aripiprazol) komt? Ook zit ik eraan te denken om  terug te gaan naar Seroquel 450 mg omdat ik me hierbij meer mezelf voelde: spontaan, geen moeite met sociale contacten, geen motivatieproblemen, etc.

Wat raadt u aan?

Antwoord

Beste D.,

Antipsychotica nemen moet meer positiefs dan negatiefs opleveren. Dit lijkt nu niet helemaal het geval te zijn.

Dat de afvlakking ligt aan de aripiprazol zou best kunnen - het is in ieder geval een goede werkhypothese.

Het is dus legitiem om te denken aan een andere strategie.

Iets aan de medicatie veranderen is niet zonder risico, maar zonder risico is er nooit iets mogelijk en ook als er niet iets verandert aan de medicatie kun je terugvallen in een psychose.

Dus als je het (relatieve) risico aandurft, heb je de volgende strategieën:

  1. Langzaam afbouwen naar 7.5 en/of 5 mg aripiprazol en kijken of de afvlakking blijft.
  2. Weer switchen naar Seroquel.
  3. Inzetten op afbouwen van alle medicatie en op andere manieren je psychosegevoeligheid of misschien onderliggend bipolaire stemmingsgevoeligheid leren managen (bijvoorbeeld psychotherapie, WRAP, meditatie, etc).

Het is zaak om dit goed te bespreken met de behandelaar en familie/vrienden die je goed kennen en je kunnen adviseren.

Hope this helps!

Groet,

Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 34
Beantwoord door: Jim van Os op 3 augustus 2020
  • Deel deze pagina: