Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Komen mijn gevoelens weer terug na afbouw van de sertraline?

Vraag

Beste Ralph,

Ik heb een lange periode een depressie gehad en neem hiervoor sertraline 100 mg. Nu is mijn depressie voorbij en doe ik weer leuke dingen, alleen heb ik er geen gevoel meer bij. Alle gevoelens lijken te zijn verdwenen.

Is dit een bijwerking van de medicatie?

Over een maand mag ik beginnen met afbouwen naar 75 mg. Ga ik dan weer gevoelens ervaren?

Dank voor uw reactie.

Antwoord

Beste H.,

Emotionele afvlakking kan inderdaad een bijwerking zijn van antidepressiva. Dat ga je vooral merken als de depressie voorbij is.

Na een depressie wordt aangeraden om de medicatie nog een aantal maanden te blijven gebruiken voordat je het weer geleidelijk gaat afbouwen. Als het medicijn eenmaal is gestaakt, keert je gevoel weer terug. Verheug je daar maar alvast op!

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Ralph Kupka op 3 januari 2023

Gerelateerd

Meer over

antidepressiva
Medicatie

Lees ook