Main content

Vraag

Ik was in behandeling bij een psychiater die ondermeer clonazepam (2mg) voorschreef, dit was na aanleiding van een paniek aanval. Dit was ongeveer 8 jaar lang totdat ik bij haar weg ging. In die 8 jaar is mijn werk sterk achteruit gegaan, relaties met vrienden gingen stuk, ook met mijn vriendin. Nu lees ik dat het een symptoom kan zijn van chronisch benzodiazepine gebruik.

Hoe kan het dat een psychiater geen verband legt tussen clonazepam en deze verslechtering?

Antwoord

Beste B,

Alle medicaties komen met bijwerkingen en gebruik is alleen zinvol als de werking opweegt tegen de bijwerking.

Het kan natuurlijk zijn dat de bijwerkingen zodanig beperken dat de kwaliteit van leven er onder lijdt en je je af gaat vragen of stoppen niet beter is.

Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is en wat de rol van de clonazepam precies is geweest.

De vraag is: hoe ga je je leven weer proberen op de rails te krijgen?

Het klinkt alsof dit een flinke uitdaging gaat zijn. Ik kan me voorstellen dat je boos bent omdat je vermoedt dat er een relatie is met chronisch clonazepamgebruik. Zorg er echter voor dat niet al je energie in de boosheid gaat zitten, gebruik ook energie om je leven weer op de rails te krijgen, langzaam, stap voor stap...

Heel veel succes,

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Jim van Os op 4 juni 2020
  • Deel deze pagina: