Main content

Vraag

Beste Jim,

Onze dochter menstrueert nu een half jaar niet meer, na de psychose. Ze heeft een dosering van 10 mg medicatie. Kan dit een te hoge dosering zijn? Is het raadzaam een keer het prolactinegehalte te laten bepalen?
Verder is ze erg moe en somber, vitamine D is nooit geprikt. Zou mogelijk vitamine D iets kunnen helpen bij haar somberheid?

Antwoord

Dank voor je vraag!

Gebrek aan vitamine D bij een normaal dieet is erg onwaarschijnlijk. Maar je kunt in overleg met de arts een tijdje extra vit. D proberen en kijken of het verschil maakt.

Bij het uitblijven van de menstruatie is het mogelijk om te bespreken met de arts om te wisselen naar een antipsychoticum met laag risico op amenorroe (bv aripiprazol, clozapine).

Met betrekking tot de moeheid en de somberheid: dit kunnen ook bijwerkingen zijn van de medicatie. Het kan de moeite waard zijn om met de arts te bespreken of een dosisverlaging kan worden geprobeerd om te kijken of dat helpt. Wellicht helpt dat ook voor de amenorroe.

De somberheid kan ook te maken hebben met het feit dat ze bezig is met herstel en hier niet voldoende in wordt begeleid. Na de psychose komen de mensen soms in een fase dat ze zichzelf afschrijven en geen perspectief meer zien om hun leven op te pakken. Een herstelwerkgroep met ervaringswerkers kan dan helpen...

Hope this helps!

Groet Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 63
Beantwoord door: Jim van Os op 9 maart 2020
  • Deel deze pagina: