Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Horen mijn klachten bij het veranderen van antidepressivum?

Vraag

Goedendag,

Ik ben een week geleden overgestapt van citalopram op venlafaxine. Ik had eerst 40 mg citalopram. Ik heb de citalopram in twee weken afgebouwd naar 20 mg en ben toen overgestapt op 37.5 mg venlafaxine.

Ik ervaar veel druk in mijn hoofd en heb last van oorsuizen. Daarnaast voel ik me erg afgevlakt en opgesloten in mezelf.

Zijn deze bijwerkingen normaal en zullen ze ook weer afnemen?

Ik hoor het graag!

Hartelijke groet.

Antwoord

Beste E.,

De overstap van het ene naar het andere antidepressivum kan gepaard gaan met bijwerkingen, en dat kan van alles zijn.

Geef het een paar weken de kans om eraan te wennen. Bij dit soort medicijnen geldt: de kost gaat voor de baat uit.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Ralph Kupka op 9 oktober 2020

Gerelateerd

Meer over

Bijwerkingen
Medicatie

Lees ook