Main content

Vraag

Beste Ralph,

Ik ben gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis type 1. Ik ben momenteel langzaam mijn lithium aan het afbouwen (50 mg per twee weken). Mijn behandelaar weet dat ik aan het afbouwen ben. In overleg hebben we eerst mijn antidepressivum afgebouwd. Tot nu toe gaat dit goed.

Nu zit ik met lithium op 100 mg en merk dat ik meer last krijg van slaapproblemen, piekeren en soms zweten. Ik word hier angstig van, bang dat het weer mis zal gaan. Maar ik heb ook gelezen dat tijdelijke toename van sommige symptomen onderdeel uitmaakt van de onttrekkingsverschijnselen. Ik probeer het op te vangen door overdag meer rust te nemen (middagdutjes), en desnoods temazepam/oxazepam te slikken.

Herkent u dit en zou u mij advies kunnen geven?

Bij voorbaat dank.

Antwoord

Beste R.,

Zoals je weet kunnen we via PsychoseNet geen persoonlijke behandeladviezen geven.

In het algemeen kan ik zeggen dat men bij het afbouwen van preventieve onderhoudsmedicatie bij een bipolaire stemmingsstoornis, zoals lithium, op twee zaken moet letten.

Ten eerste onttrekkingsverschijnselen, veroorzaakt door een snelle vermindering of abrupt stoppen van het medicijn. Dit komt vaak voor bij antidepressiva, maar is bij lithium niet duidelijk beschreven.

Ten tweede het wegvallen van de bescherming tegen een nieuwe manie of depressie. Dit is wel beschreven bij lithium, vooral als het abrupt wordt gestopt. Een afbouw van 50 mg lithium per twee weken is heel geleidelijk, dus dan ben je blijkbaar al enkele maanden bezig met afbouwen. Maar ook bij geleidelijk afbouwen valt de bescherming op een gegeven moment natuurlijk weg.

Een dosis van 100 mg lithium is erg laag en het is waarschijnlijk dat het dan geen goede bescherming meer biedt tegen manie of depressie. Het is dus vooral van belang om te letten op vroege tekenen van manie of depressie. Slapeloosheid, innerlijke onrust en angst kunnen een eerste teken van terugval zijn. Bespreek dit met je behandelaar, en kijk samen of er nog andere symptomen zijn die daarbij passen.

Wat betreft slaapstoornissen wordt afgeraden om overdag te gaan slapen, omdat dat de normale dag-nacht cyclus kan verstoren. Beter is het om je zoveel mogelijk aan je normale slaaptijden vast te houden, en natuurlijk koffie, alcohol, TV kijken in bed, etc. te vermijden.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 39
Beantwoord door: Ralph Kupka op 4 augustus 2020
  • Deel deze pagina: