Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

medicatie bipolaire stoornis

Vraag

November vorig jaar een switch gemaakt in medicatie, had lamotrigine en lithium. Nu depakine en lithium.

Zit in dezelfde situatie van veel somberheid als met lamotrigine. Wat te doen?

Antwoord

Wat vervelend dat je ondanks medicatie (en ook nog een gespreksbehandeling?) toch depressieve klachten hebt. Iedereen heeft een andere gevoeligheid voor medicatie, dus het is vaak zoeken naar wat bij een bepaalde persoon werkt.

Er zijn richtlijnen over de keuze van de medicatie. Ik zag dat je ook olanzapine gebruikt. Soms werkt een ander vergelijkbaar middel, namelijk quetiapine, beter tegen depressies dan olanzapine.

Leg het eens aan je psychiater voor, want ik kan op afstand geen specifiek advies daarover geven.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 60
Beantwoord door: Ralph Kupka op 9 augustus 2019

Gerelateerd

Meer over

Bipolariteit, manie, hypomanie
Medicatie

Lees ook