Main content

Vraag

Beste Jim,

Op het moment neem ik 5 mg olanzapine.

Ik merk dat ik me sinds de olanzapine minder fijn en soepel kan bewegen dan voorheen, vooral in dans en sport.

Hoe kan dit?

Hartelijke groet,

A.

Antwoord

Beste N.,

Dank voor je vraag. Wat je beschrijft heeft inderdaad te maken met hoe antipsychotica werken.

Olanzapine grijpt aan op de chemische boodschappers tussen de hersencellen. Hierdoor worden heftige mentale dingen gedempt, maar tegelijkertijd grijpt het ook aan op de zenuwcellen die de motoriek van het lichaam reguleren.

Hierdoor kan stijfheid en traagheid van beweging ontstaan, en ook kunnen er tremoren (trillen en beven) optreden.

Je moet dus goed kijken met de voorschrijver of:

  • de voordelen opwegen tegen de nadelen;
  • de dosis aangepast kan worden;
  • er een ander middel geprobeerd moet worden;
  • je ermee moet stoppen.

Hope this helps,

Jim


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Hij staat sinds 2014 op de Thomson-Reuter Web of Science lijst van ‘most influential scientific minds of our time’. In 2014 kwam zijn boek De DSM-5 Voorbij uit, en in 2016 het boek Goede GGZ! (samen met Philippe Delespaul e.a.). Eind december 2021 verscheen zijn nieuwste boek 'We zijn God niet', dat hij samen schreef met Myrrhe van Spronsen.

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedInFacebookTwitter en YouTube!

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 8 april 2022
  • Deel deze pagina: