Main content

Vraag

Mijn jongere zus (nu 49 jaar) heeft onlangs weer een psychose gehad, en opgenomen geweest. Ze gebruikte altijd seroquel, maar is nu gestart met haldol in een lage dosering, wat op zich wel goed gaat.

Ze is weer thuis en probeert haar leven op te pakken. Ik ben degene die haar het meeste ondersteunt.

Ik merk dat ze met gebruik van haldol weer anders reageert als vroeger, en zeker als in een psychose.

Daarnaast speelt in ons contact onzer beide kwetsbaarheden een rol...we hebben beide een PTSS.

Ik merk dat ik het erg lastig vind nu(weer) een modus te vinden om met haar om te gaan, zonder haar te kwetsen...maar merk dat de andere medicatie, wel een effect heeft op haar zijn en reageren, en dus ook in het contact met mij.

Kan dit? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Beste R,

Het kan zeker dat de Haldol een rol speelt (het is een zwaarder middel dan seroquel, dus het kan haar meer verdoven en vervlakken in vergelijking met seroquel).

Maar het kan ook dat er nog restverschijnselen van psychose, depressie of iets anders. Of dat ze op de achtergrond nog wat stemmen hoort of parnaoia beleeft die haar beïnvloeden - bijvoorbeeld.

Het kan ook zijn dat jouw PTSS-klachten weer opspelen op de achtergrond door alles wat er gebeurd is...misschien is er ook wat aandacht voor jou nodig en heb jij behoefte om tot rust te komen...

Als jullie beider PTSS (mogelijk verbonden aan hetzelfde trauma vroeger?) interfereert op de een of andere manier kan het goed zijn om hier samen met een ervaren hulpverlener een gesprek te hebben om te kijken of jullie tot de bron kunnen komen, of in ieder het kunnen uitspreken met elkaar. Dat kan al veel lucht geven....

Hope this helps...

Groet Jim

Beantwoord door: jim van Os op 25 februari 2019
  • Deel deze pagina: