Main content

Vraag

Beste Dirk,

Ik slik twee jaar Haldol en ik heb daarvoor twee jaar olanzapine geslikt. Ik heb, doordat ik tussendoor gestopt ben, mijn derde manie gehad doorspekt met psychotische elementen. Nu ben ik verder gegaan met mijn opleiding wat heel goed gaat, maar door de zenuwen wordt mijn tardieve dyskinesie erger.

Ik ben gestopt met koffie drinken en slik extra vitamine E. Eerst hielp dat wel, maar nu merk ik gewenning. Mijn psychiater raadt Artane aan. Maar de bijwerkingen kunnen zijn: slecht zicht, duizeligheid en hoofdpijn. Dat kan ik niet gaan uitproberen.

Een andere optie is Xeplion maar is dat atypisch? Ik wil niet weer twintig kilo aankomen. Ik ben net twintig kilo afgevallen toen ik was gestopt met het medicijn olanzapine.

Wat stelt u voor? Stoppen is geen optie want ik word snel psychotisch.

Bij voorbaat dank.

Antwoord

Als je inderdaad last hebt van tardieve dyskinesie is Artane ten zeerste af te raden.

Tardieve dyskinesie wordt meestal gekenmerkt door onwillekeurige bewegingen van de mond, tong en/of kaakspieren. Artane is het best werkzaam bij acute dystonie.

Kennelijk is stoppen met medicatie geen optie. Xeplion is een atypisch neurolepticum. Dat kan een optie zijn.

Voor vitamine E is enig bewijs. Tetrabenazine is het meest effectief, maar kan ook depressie met zich meebrengen. Clozapine wordt in het algemeen als alternatief aangeraden als er sprake is van tardieve dyskinesie.

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Dirk Corstens op 10 oktober 2020
  • Deel deze pagina: