Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Jim van Os is een herstelgerichte psychiater, hoogleraar psychiatrische epidemiologie en Voorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Jim is ook familielid van mensen met psychosegevoeligheid.

Kan quetiapine leiden tot meer depressieve gevoelens?

Vraag

Beste Jim,

Ik heb een autismespectrumstoornis en slik quetiapine zodat ik minder last zou hebben van prikkels. Ik heb geen psychotische klachten.

Ik heb niet het idee dat het zorgt voor meer rust in mijn hoofd vandaar dat ik wil afbouwen. Ik vind het spannend want ik voel me wel steeds overbelast en depressief.

Kan quetiapine ook leiden tot juist meer depressieve gevoelens?

Met vriendelijke groet,

C.

Antwoord

Beste C.,

Dank voor je vraag.

Quetiapine is een zeer krachtige demper en bovendien een sedativum. Met andere woorden: het kan je onverschillig en slaperig maken. En kan voelen als dysforie en dus als depressief.

Dus het antwoord op je vraag is: ja.

Hope this helps!

Groet,

Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Jim van Os op 1 december 2022

Gerelateerd

Meer over

Bijwerkingen
Medicatie
Quetiapine

Lees ook