Main content

Vraag

Hallo,

Ik slik nu een maand olanzapine.

De laatste tijd ben ik erg gevoelig en heb ik last van rare gedachten. Deze gedachten maken mij kapot. Het zijn gedachten als: ‘ik ga liever scheiden dan bij mijn man blijven’, ‘wat mijn man zegt is nooit goed’, etc.

Deze gedachten doen me pijn en ik word er erg emotioneel van.

Graag wil ik weten of dit een bijwerking van olanzapine is.

Ik hoor het graag en heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

J.

Antwoord

Beste J.,

Het kan soms een gevolg zijn van de medicatie, maar vaker zal het een gevolg zijn van de psychosegevoeligheid zelf.

Om een onderscheid te helpen maken zijn de volgende dingen van belang:

1. Begon het direct na de medicatie?
2. Heb je het nooit eerder gehad? Of iets dat erop lijkt?
3. Wordt het minder als je de medicatie vergeet te nemen?

Hope this helps, let me know!

Groet,

Jim


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Hij staat sinds 2014 op de Thomson-Reuter Web of Science lijst van ‘most influential scientific minds of our time’. In 2014 kwam zijn boek De DSM-5 Voorbij uit, en in 2016 het boek Goede GGZ! (samen met Philippe Delespaul e.a.).

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedInFacebookTwitter en YouTube!

Meer informatie over medicatie:

Meer informatie over psychose:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 22 oktober 2021
  • Deel deze pagina: