Main content

Vraag

Hallo Jim,

Ik heb soms tintelingen in het hoofd. Komt het doordat ik de biologische stofjes zoals serotonine en dopamine weer ervaar?

Ik slik nog maar 5 mg olanzapine. Ik voel mij daarnaast uitstekend en mag verder afbouwen van de behandelaar.

Vriendelijke groet.

Antwoord

Beste A.,

Met het brein kun je niet 'voelen' - er zitten geen sensoren in.

De tintelingen die je voelt komen uit huid en spieren, niet de breincellen. De tintelingen kunnen met van alles te maken hebben, maar zijn in principe onschuldig....

Greetz Jim


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Hij staat sinds 2014 op de Thomson-Reuter Web of Science lijst van ‘most influential scientific minds of our time’. In 2014 kwam zijn boek De DSM-5 Voorbij uit, en in 2016 het boek Goede GGZ! (samen met Philippe Delespaul e.a.). Eind december 2021 verscheen zijn nieuwste boek 'We zijn God niet', dat hij samen schreef met Myrrhe van Spronsen.

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedInFacebookTwitter en YouTube!

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 2 maart 2022
  • Deel deze pagina: