Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Verkorte spieren en pijnklachten spieren door medicatie?

Vraag

Kunnen antidepressiva of antipsychotica ook gevolgen hebben voor de spieren?

Ik heb pijnklachten aan onderbeen en voet. Heb speciale zooltjes nodig en schoenen met veel meer steun voor de voeten. Misschien is er geen verband tussen. Een familielid heeft echter dezelfde klachten met ook gebruik van antidepressiva.

Antwoord

Antipsychotica (en in veel mindere mate antidepressiva) kunnen inderdaad wel eens leiden tot spierkrampen of onwillekeurige bewegingen. Bespreek het met je behandelaar, misschien moet de dosis ietsje naar beneden.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 55
Beantwoord door: Ralph Kupka op 6 december 2019

Gerelateerd

Meer over

Bijwerkingen

Lees ook