Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Leestijd 2 minuten

Voeding en beweging bij psychose

blog-voeding en beweging

Schrijfster deelt informatie uit psycho-educatie van een bewegingscoach. Een kort stuk over gezonde voeding en beweging gedeeld met cliënten met een psychosegevoeligheid. Wat doet voeding voor jou? En hoe past beweging in jouw leven?

Voeding

Waarom is gezonde voeding belangrijk?
– Om af te vallen
– Betere weerstand
– Goede nachtrust
– Betere vertering
– Voedingsstoffen
– Spieropbouw
– Mentale en fysieke gezondheid
– Hersenen, brein ontwikkeling

Voorbeeld zienswijze (dieet)
Raw Food = onbewerkt
– Noten, groenten, fruit
– Niet gekookt of gebakken
– Beperken van snelle suikers
– Anti-oxidanten (via vezels, fruit en groenten)

Er zijn natuurlijk veel meer verschillende manieren om gezond te eten. Kies vooral wat bij je past en laat je goed adviseren. Goede voeding als onderdeel van een actieve leefstijl  is veel gemakkelijker om vol te houden dan een dieet.

Voeding in stukjes geknipt

Een manier om voeding in stukjes te knippen is de verdeling in Macro’s en Micro’s. Macro’s is een grove onderverdeling van bestanddelen van voeding, die elk hun eigen functie hebben. Micro’s zijn essentiële bestanddelen van voeding die een kleine hoeveelheden aanwezig zijn en die het lichaam ook nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

MACRO’S
1. koolhydraten voor energie (bijvoorbeeld kortdurende in brood en aardappels en langdurige in fruit)
2. vetten als isolatie en voor het transport van hormonen (bijvoorbeeld in dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen)
3. eiwitten als bouwstenen voor organen en spierweefsel (bijvoorbeeld in peulvruchten en dierlijke producten)
4. vocht, vezels (bijvoorbeeld in dranken, fruit, groenten, volkoren producten)

MICRO’S
1. mineralen
2. vitaminen

Beweging

Voorbeelden van beweging en sport kunnen zijn:

– wandelen, zwemmen en fietsen

– intensievere sporten als bootcamp, boksen en running therapie. Op dat laatste ga ik dieper in.

Doelen van Running therapie kunnen zijn: betere conditie, naar je lichaam en je emoties leren luisteren, sociale contacten opdoen en over het geheel bevorderen van je gezondheid. Het voordeel van Running therapie is dat iedereen  op eigen niveau mee kan doen. Ook als je geen echte hardloper bent kan Running therapie iets voor je betekenen, door samen met de therapeut naar je doel toe te werken dat jullie samen hebben opgesteld. Je kunt deze therapie zowel in een groep als individueel doen. Ondertussen kun je werken aan de betekenissen en doelen van je herstel . De eerste stap lijkt misschien spannend maar je zult merken dat dit erg meevalt … op weg naar jouw herstel!


Schrijfster is psychosegevoelig en vertelt hoe voeding en beweging kunnen helpen.

Meer lezen over voeding en beweging? 

Foto creative commons (Piqsels)

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *