Main content

Ik heb op zich een vrij normale jeugd gehad. Vlak na mijn geboorte en rond mijn dertiende is mijn kwetsbaarheid voor schizofrenie ontstaan. Het zit bij mij niet in de familie. Waardoor ik die kwetsbaarheid heb gekregen weet ik niet.

Ik denk gewoon toeval

Rond mijn dertiende ging ik van het vwo naar de havo en werd ik wat kwetsbaarder voor stress. Ik heb de havo kunnen afronden en ben gaan studeren. Tijdens mijn hbo-studie had ik de laatste twee jaar te maken met veel stress. Ook was ik vrij perfectionistisch, kon ik moeilijk ontspannen en zat ik niet helemaal op mijn plek. Ik liep veel stage en moest nog vakken uit het tweede jaar halen. Het afstuderen was ook erg druk. Gelukkig lukte het me nog net om mijn hbo-opleiding af te ronden.

Dát allemaal gekoppeld aan mijn kwetsbaarheid leidde, uiteindelijk in de zomer van 2009 tot mijn eerste – zoals ik het noem– schizofrene psychose.

Ik was toen 21 jaar

Ik lag drieënhalve maand in het ziekenhuis en ik was paranoïde (achterdochtig) en mutistisch (kon niet praten of communiceren). Dat was een lastige situatie voor mijzelf en mijn omgeving en ook voor het ziekenhuispersoneel, want ze wisten niet goed wat ik had. Uiteindelijk is de diagnose overspannenheid gesteld.

Vervolgens ben ik in een aangepast tempo sociologie gaan studeren aan de universiteit. Dat ging in het eerste jaar moeizaam omdat ik nog herstellende was. In die tijd deed ik mee aan de Battle of Concept en won hiermee een grote prijs en ik stond in verschillende kranten. Dat was een maand na mijn ontslag uit het ziekenhuis en ik was eigenlijk nog ziek. Daarna ging het beter.

Totdat ik in oktober 2010 mijn medicijnen in overleg met mijn psychiater had afgebouwd. Dat was eigenlijk te vroeg.

Daardoor kreeg ik weer signalen en begon ik slechter te slapen

Uiteindelijk kwam ik via de huisarts bij de ggz terecht in december 2011 en daar is met terugwerkende kracht de diagnose psychose gesteld. Zij konden niet voorkomen dat ik in maart 2012 een nieuwe schizofrene psychose kreeg. Dit keer door te veel stress en belasting, gebrek aan psycho-educatie en het niet goed kunnen verwerken van de eerste psychose en de kwetsbaarheid die ik had.

De tweede psychose was hetzelfde als de eerste

Ik was weer paranoia en mutistisch. Ook duurde het weer drie maanden voordat ik er uit was en daarna nog negen maanden voordat ik weer een soort van hersteld was. Toen is ook de diagnose schizofrenie gesteld. Daarna ben ik verder gegaan met mijn studie sociologie.

In 2014 haalde ik mijn bachelor en nu ben ik bezig met de master sociologie in aangepast tempo en dat gaat goed

Ik wil als ik mijn master heb afgerond eerst vrijwilligerswerk gaan doen in het onderwijs op parttime basis en vanuit daar kijken of het ook mogelijk is om betaald werk te doen. Dat proces wil ik heel geleidelijk aanpakken, want als ik me teveel belast, dan kan ik een derde psychose krijgen.

Yoga heeft mij heel erg geholpen in mijn herstel

Ik ben er in augustus 2012 mee gestart na de tweede psychose bij de ggz. Sinds februari 2013 beoefen ik yoga gemiddeld zo’n anderhalf uur per dag.

Daardoor heb ik geen negatieve symptomen meer, eigenlijk zo goed als geen stress en heb een enorme controle over mijn geest gekregen. Zo ben ik vaak stil in mijn geest, dan heb ik geen gedachte en dus ook geen stress.

Verder voel ik mij gelukkig en is mijn intuïtie beter ontwikkeld

Ik kan me beter ontspannen en slaap beter. Ook heb ik mijn ziekte kunnen accepteren en me eraan kunnen aanpassen. Hierdoor heb ik een betere kwaliteit van leven. In 2012 zei mijn psychiater dat ik 20% kans heb op een volgende psychose. Door mijn yogabeoefening is die kans een stuk kleiner geworden. Er hebben natuurlijk ook andere zaken een rol gespeeld bij mijn ontwikkeling, zoals psychotherapie, omgeving, studie, medicijnen, regelmatig sporten en psycho-educatie.

Er is onderzoek gedaan naar het effect van yoga bij mensen met psychosegevoeligheid. Dat komt eigenlijk overeen met wat ik zelf heb ervaren.

Misschien is yoga ook iets voor jou? Je kunt yogales nemen of zelf thuis oefenen. Yogalessen worden op verschillende plaatsen gegeven, zoals bijvoorbeeld de sportschool de ggz of een yogastudio. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de yogalessen.

Heb jij zelf ervaring met de positieve effecten van yoga op je kwetsbaarheid? Dan vind ik het leuk als je die hieronder deelt.


Lerrie Grooten is ervaringsdeskundige.

photo credit: lonely river via photopin (license)
  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. Voor ieder die dit leest. Ben je helemaal 100% vrij ? 100% genezen ? Ik geloof dat veel mensen vaak nog steeds wel strijd ervaren. Ook hiervoor is maar 1 weg. Check op youtube de film. the last reformation. Of kom naar onze jesus cafe in Emmen.

  2. Als je meer over mij wilt weten, dan kan je mijn website bezoeken. Daar staan ook al mijn interviews en stukjes op. findyourselfamomenttogrow.nl/

  3. Hoi Lerrie,
    Allereerst heel dapper van je dat je voor je psychoses uitkomt. Ik struggle daar al sinds mijn 17e mee, moment dat mijn leven totaal een andere wending kreeg. Ik ben inmiddels 23jaar en studeer PABO. Ik heb nogal moeite met acceptatie ed Is het mogelijk mailcontact te hebben? Ik wil the good energy hier niet teniet doen met mijn struggles. hoop wat van je te horen. groeten

    1. Hoi ja, je kan mij wel mailen hoor. Mijn mailadres krijg je van de redactie.

      Je zou eerst eens naar dit interview kunnen luisteren van psycholoog Shawn Achor. En met een of meerdere oefeningen aan de slag kunnen gaan. Ik heb er heel veel aan gehad:). https://www.youtube.com/watch?v=l3EIkT767DQ
      Misschien heb je ook wat aan mijn andere blog over schizofrenie en humor

      https://perspectief.uwv.nl/blog/waarom-ik-grappen-maak-over-schizofrenie
      Groetjes, Lerrie

  4. Ja, mooi artikel, fantastisch geschreven.

    Mijn vader heeft 2 beroertes gehad en is daarvan hersteld door zen-meditatie. Echt respect heb ik daar voor.

    Yoga is inderdaad ook heel leuk en nuttig, zorgt voor balans, rust en een sterker lichaam en geest en een ontwikkelde ziel.. Fijn om te horen allemaal dat je hersteld bent en aan het studeren bent..

    Ga zo door!

    1. Hoi Nicolas, Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat zen meditatie je vader zo goed heeft geholpen:). Ik ben inmiddels afgestudeerd sinds eind januari 2016:).

  5. Mooi stuk om te lezen zeg dit! Ik kan mij zelf hier echt goed in vinden. Nou ben ik zelf begonnen met een hbo bouwkunde studie en zit in de 2e periode. Het lukt mij redelijk om bij te blijven, alleen heb 21 weken geleden een lichtelijk psychose gehad ivm afbouwen van medicijnen. Heel verhaal maar goed heb nu nog last van klachten. Ik heb al enige ervaring met yoga en meditatie alleen het lukt mij niet meer om langer dan 15 min te mediteren. Zelf doe ik ook nog aan trauma verwerking gezien mijn moeilijke jeugd en ben daar al een heel eind mee bij mijn hypnotherapeut! Na het lezen van dit artikel ben ik meteen gaan kijken naar yoga centrums om wekelijks weer te gaan mediteren. Ik weet uit ervaring dat het goed doet en wil mijn negatieve symptomen meer de baas zijn. In iedergeval meer in mijn lichaam zitten. Ik hoop daarbij ook wat meer draagkracht te kunnen krijgen en langer door te gaan met huiswerk. Ik doe in het dagelijks leven best veel. Studie en 12 uur werken bij de Albert Heijn. Meestal breekt mij dat op en moet noodgedwongen rust inplannen. Gelukkig leer ik er steeds beter mee om te gaan.

    1. Hoi Jeffrey, bedankt voor je reactie! Tof dat je op zoek bent gegaan naar yoga centrums. Ik ben sinds een paar maanden bezig met de wim hof methode van the iceman. Dit is een combinatie van ademhalingsoefeningen, meditatie, koude training en inzet. Hiermee kan je je autonome zenuwstelsel en immuunsysteem en hormoonsysteem op vrijwillige basis beïnvloeden. En het is erg goed voor je gezondheid, je krijgt er erg veel energie van en hebt veel minder kans op ziekte. Dat is allemaal onderzocht op het Radboud UMC in Nijmegen en iedereen kan het leren. Ik wil hier ook mijn volgende blog over schrijven. Voor meer informatie kan je deze video bekijken of mij een email sturen op lerriegrooten at gmail punt com. Dan kan ik je wat cursus materiaal doorsturen. https://www.facebook.com/Xtraordinaryinevery1/videos/439170326286622/?pnref=story

  6. Hoi Lerrie, wat heb je jouw ervaringen mooi en duidelijk beschreven! Ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn voor buitenstaanders om te begrijpen dat yoga écht iets met je doet en daarom ben ik blij dat je jouw stem hebt laten horen! Zelf ben ik -dat ik weet- niet psychosegevoelig maar heb wel een gegeneraliseerde angsstoornis en depressie. Vorig jaar ben ik in aanraking gekomen met yoga en was er eigenlijk heel sceptisch over. Toch had ik het maar opgepakt simpelweg omdat ik wilde afvallen en leniger wilde worden. Vervolgens kwam ik erachter dat yoga zoveel meer te bieden heeft! Het is een samenwerking tussen lichaam en geest die men normaal gesproken in het dagelijks leven niet op die manier ondervindt. Het helpt me om minder te piekeren en mijn angsten wat bedeist te houden. Samen met psycho-educatie merk ik zeker een verschil in mijn manier van leven en omgang met andere mensen. Ik kan alleen jammer genoeg wel maar 50% van de tijd naar school wat mij best wel veel stress bezorgd, omdat ik het graag wil halen. Maar nu ik zo jou verhaal lees, dat je je studie ondanks alles toch doet en verder komt, inspireert mij en verzekert mij dat het allemaal de goede kant op zal gaan. Eindelijk heb ik een voorbeeld gevonden die wat dichter bij de situatie ligt dan de rest van mijn klasgenoten. Heel erg bedankt voor het delen van jouw verhaal!
    Veel sterkte en geluk!

    1. Hoi Dewi! Fijn dat mijn verhaal je inspiratie geeft! Ik wens je veel succes met je studie en met je herstel! Ik heb sinds kort ook geleerd van ervaringsdeskundigen dat het helpt om grappen te maken over je eigen ziekte. Dat helpt om je perspectief over de situatie positiever te maken en het is erg leuk om te doen en je leert creatief denken over je eigen probleem. Ik heb al 15 grappen verzameld over schizofrenie:).

  7. Hallo Lerrie. Als je je identificeert met de waarnemer, dan kun je gedachten en gevoelens in je “langs zien komen” als passanten. Vraag ze maar niet binnen, ze lopen alleen maar even langs je huis. Dan blijf je er vrij van. Door zoveel oefening als jij beschrijft, anderhalf uur per dag, wordt je geest steeds sterker, en kun je ook krachtige gedachten als passanten gaan zien, zonder dat ze bij je inbreken. Wanneer je eenmaal zo krachtig wordt, kun je ook wanen zien als krachtige foutieve gedachten en die laat je dan voorbij gaan. Zo kan ik wel inzien dat yoga je weerbaar maakt ten opzichte van de neigingen tot wanen. En hallucinaties. Maar dat moet je inderdaad gedisciplineerd werken aan de yoga. Kennelijk doe je dat graag en veel. Sterkte met je leven. De Yogi

    1. Hoi Herman, Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb gelukkig al een paar jaar geen wanen en hallucinaties meer. Met behulp van medicijnen ben ik daar af gekomen. Het helpt de geest inderdaad wel om sterker te worden tegen over ander negatieve gedachten of angsten. Die kan je ook laten passeren.

  8. Hee Lerrie,
    Wat ben je goed in schrijven zeg! Je zou er iets mee moeten gaan doen! 🙂 We hebben het een tijd geleden in de Sally’s gehad over hoe je aan het minderen was met je medicatie en hoe goed de yoga jou (toen ook al) hielp! Super om te lezen wat de effecten op jou zijn. Daarbij is het natuurlijk een hele gezonde levenswijze en dat is natuurlijk dubbel zo mooi!
    Groetjes Marloes

    1. Hoi Marloes, Bedankt voor je reactie! ja, ik wil wel wat meer met schrijven gaan doen. Ik ben van plan om een artikel over yoga te schrijven voor de website http://www.sportknowhowxl.nl/. Dat is wel een goed gelezen site in de sport wereld, dus dat is wel een mooie kans! Verder wil ik nog een artikel schrijven voor een wetenschappelijk tijdschrift naar aanleiding van mijn scriptie. En later als ik ben afgestudeerd in 2016, dan wil ik een eigen blog gaan beginnen over mijn ervaringen met yoga :). Ja, het klopt dat het een hele gezonde levenswijze is. Door die kwetsbaarheid wordt ik als het ware heel erg gestimuleerd om heel gezond te leven en dat heeft allerlei positieve neveneffecten:). Beetje geluk bij een ongeluk zeg maar.

  9. Mooi opgeschreven Lerrie! Ik heb bewondering voor je kracht en doorzettingsvermogen. Hoe je je studies hebt doorgezet (en doorzet) en hoe je nu helemaal zen bent! Groetjes, Iris.

    1. Hoi Iris, Bedankt! Ik ben ook erg blij dat ik mijn bachelor heb kunnen halen en dat ik op de goede weg ben om mijn master te halen!

    1. Hoi Jon, ja, ik blijf wel doorgaan. De rest van mijn leven. De wereld van yoga en meditatie is een fascinerende wereld. Lees ook veel onderzoek erover en praat er veel over met mijn leraar en andere cursisten. Ook kijk ik wel documentaires en luister ik naar radio uitzendingen van de boeddhistische omroep. Ik ben nu ook bezig met een boek over helende meditatie uit de boeddhistische traditie :). Heel leuk allemaal. Het is weg van doorlopende ontwikkeling en leren. Dat enthousiasme wat daarbij vrij komt en het steeds maar weer vooruit gaan, maakt het zo makkelijk om het vol te houden:).

  10. Lerrie, wat bewonderingswaardig dat jij je verhaal op papier hebt weten te zetten en deelt met anderen. Daar heb ik echt bewondering voor. Je hebt al behoorlijk wat bagage aan levenservaring en zelfkennis voor je leeftijd. En wat een doorzettingsvermogen! Je komt er wel.
    Groetjes Francis.

    1. Hoi Lerrie, super interessant! Mooi dat je yoga zo gericht kan inzetten en hiermee zoveel controle en rust krijgt. Dat getuigd wel van veel doorzettingsvermogen. erg knap 😉

      1. Hoi Lucas, ja, ik vind de wereld van schizofrenie ook heel interessant. Heb er veel over gelezen. Ervaringsboeken en wetenschappelijke boeken. Dat heeft mij erg goed geholpen om te begrijpen hoe de psychotische geest werkt. En hoe die wanen en hallicunaties werken. Dat heeft het makkelijker gemaakt om het te begrijpen en te accepteren.

  11. Lerrie, wat een mooi verhaal! Dapper dat je zo open over je ervaringen praat. Zelf heb ik ook ontzettend goede ervaringen met yoga. In het begin voel je je heel kwetsbaar omdat je je bewust wordt van jezelf. Je kunt veel houdingen ook nog niet. Maar iedereen die overweegt om te beginnen wil ik adviseren: zet door! Al is het maar vijf minuutjes per dag tijd nemen voor jezelf. Uiteindelijk is yoga een prachtig instrument wat je in kunt zetten op alle gebieden van je leven.

  12. Jaren lang hebben negatieve symptomen mijn leven erg beperkt. In mijn geval heeft zen meditatie erg geholpen. Je kan zen meditatie beschrijven als yoga met 1 houding. De fase van studeren was voor mij niet meer haalbaar. Ik ben nu vader en werk 3 dagen in de week. Bedankt voor je verhaal.

    1. Hoi Eddy, bedankt voor je reactie! Tof dat zen meditatie je goed geholpen heeft. Ik heb daar ook wel is oefeningen van gedaan. Die van tot 10 tellen en dan weer beginnen bij 1. Groetjes!

  13. Dag Lerrie, dat is een mooi verhaal! Erg herkenbaar. Ik ben na mijn eerste psychose begonnen met yoga en dat heeft me enorm geholpen met mijn herstel. Ik voel me door de yoga prettiger in mijn lijf zitten en ik ben er rustiger door geworden. Daarnaast doe ik ook meditatie. Dat heeft me geholpen mijn geest beter onder controle te krijgen en om me beter te kunnen concentreren. In mijn boek Wendingen heb ik geschreven over herstel door yoga en meditatie. Veel succes met je master!

    1. Hoi Anna, Bedankt voor je reactie! Fijn dat yoga en meditatie jou ook zo goed hebben geholpen! En tof dat je dat in een boek hebt opgeschreven. Ik ben wel benieuwd! Ik doe zelf ook aan meditatie. Ik heb dat alleen in januari 2013 twee keer gedaan, toen was dat niet zo’n prettige ervaring. Ik was erg gestresst tijdens de meditatie. Later leerde ik van mijn yoga leraar dat je een half jaar na een psychose geen meditatie moet doen. Ik ben vervolgens in september 2013 verder gegaan met meditatie en vanaf toen was het erg prettig en ik doe het sinds een jaar elke dag. Ik doe het ook altijd voor het slapen gaan. Dat heeft mij geholpen met inslapen en daarom heb ik geen slaap medicijnen meer nodig:).

  14. Mooi artikel! Ik vind het erg knap van je dat het gelukt is om je studie af te ronden ondanks je kwetsbaarheid. Heeft yoga ook een positief effect gegeven op je concentratie?

    Groetjes

    1. ik ben nog niet helemaal klaar met mijn studie. Ik ben nog bezig met de master, maar ben goed op weg:). Ja yoga heeft daar wel bij geholpen, maar mijn concentratie is nog wel laag. Ik heb veel pauzes nodig en kan maar een beperkte tijd studeren. Maar omdat ik een aangepast programma volg en de opleiding mee denkt kan ik het gaan halen:).

  15. Dag Lerri, een mooi en hoopgevend verhaal.
    Deze/ jouw versie van “rust, reinheid en regelmaat” heeft je goed geholpen.
    Ik werk aan een boek voor partners van mensen die lijden aan psychose.
    Bij de uitleg van behandelmethoden zal ik bij de paragraaf ‘activering’ deze invalshoek gaan meenemen.
    Dank voor je verhaal en succes verder.

    1. Hoi Stef, interessant dat je aan een boek werkt. Heb je al een titel? Fijn dat je deze invalshoek mee neemt, ik denk dat het heel veel kan betekenen voor mensen:).

        1. Hoi Stef, leuk dat je reageert:). Heb de site bekeken. Ziet er goed uit! Ik denk dat je er heel veel mensen mee kan helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *