Main content

Gedachten over zelfmoord op social media. Beau beschrijft in deze blog wat je kan doen als je op social media iets leest over gedachten rondom zelfmoord.

Het thema zelfdoding werd een geleden zichtbaar op de Wereldwijde suïcide preventie dag. Overal ter wereld werd er aandacht gevraagd voor de preventie van zelfmoord en geestelijke gezondheidsproblemen.

In 2017 maakten 1917 mensen in Nederland een einde aan hun leven (CBS, 2018). Zelfdodingen hebben vaak meerdere oorzaken, zoals sociale problemen of een nare gebeurtenis in hun levenservaring.

In deze post wil ik het graag hebben over zelfmoord en social media, met betrekking tot zelfmoordpreventie. Allereerst is het erg lastig om signalen van een suïcidaal iemand te herkennen. Maar er zijn signalen die aangeven of iemand suïcidaal is. Een voorbeeld daarvan is een verandering in de toon van de posts.

Iedereen weet hoe vrienden klinken op social media

Als de toon op een negatieve manier verandert, dan zou dit al een klein signaal kunnen zijn dat het niet goed gaat met diegene. Een ander signaal kan zijn dat je vrienden negatieve en verdrietige posts beginnen te plaatsen op sociale media.

Voorbeelden kunnen zijn: “Ik kan niks goed doen”, “Niemand vindt mij aardig.” Deze kreten zouden de alarmbellen moeten laten rinkelen. Ook het posten van verdrietige foto’s of quotes kan een teken van hopeloosheid zijn en moeten zeker serieus genomen worden.

Als vrienden op ongebruikelijke tijden berichten plaatsen op sociale media

Dat is ook een heel belangrijk signaal om op te letten. Berichten die ’s nachts worden geplaatst kunnen een teken zijn dat één van je vrienden aan slapeloosheid lijdt. Dit kan verband houden met het hebben van een depressie. Wellicht speelt er een andere vorm van psychische nood.

Laat ik voorop stellen dat dit alleen niet gelijk betekend dat iemand hulp nodig heeft. In combinatie met bovengenoemde signalen is het de moeite waard om er rekening mee te houden.

Nu we weten hoe we aan het social media gedrag van iemand kunnen zien of ze hulp nodig hebben, komen we bij de belangrijkste stap: Wat kunnen we doen?

Het allerbelangrijkste is om verontrustende gedachten over zelfmoord op social media niet te negeren

Er is natuurlijk een verschil tussen negeren en ervoor kiezen om jezelf nergens in te mengen. Wellicht omdat je denkt dat diegene al hulp krijgt. Als je denk dat iemand in accuut gevaar is, handel dan onmiddellijk door zelf contact op te nemen als je diegene kent.  Je kan ook iemand in het netwerk benaderen, of de zelfmoordpreventie hulplijn 113 bellen.

Posts rondom zelfmoord op social media zijn gemakkelijk voorbij te scrollen. Het is moeilijk om de ernst van de post in te schatten. Het is makkelijker om aan te nemen dat anderen hulp bieden.

Er zijn echter genoeg voorbeelden van mensen die hun leven verliezen na het plaatsen van een post met dergelijke inhoud. Dus kies ervoor om te reageren in plaats van te negeren. Help voorkomen dat zulke tragedies plaatsvinden.


Beau is teamlid van MyTherapy, een product van Smartpatient, dat bijdraagt aan het voorkomen van depressies en zelfdoding. Beschikbaar in de App store en in Google Play.

Meer informatie:

Fotocredits: Mytherapy. Deze visual mag vrijblijvend worden geplaatst op websites en worden gedeeld op social media.
  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. Ik gaf laatst een bericht wat ik gelezen had op Twitter ” 234″ die naam verandert per dag, ze telt af tot aan haar zelfdoding.
    Reaktie: We kunnen hier niets aan doen.

    Sja….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *