Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Auteur

José Hoekstra

José Hoekstra werkt als cliëntondersteuner, crisiskaartconsulent en docent bij ‘De Hoofdzaak’, een onafhankelijke cliëntorganisatie in Alkmaar. José is mede-organisator van de Crazywise Conference.

Onderscheidingsvermogen bij psychose – wat wil het ons zeggen?

José Hoekstra pleit voor een andere benadering bij psychose: een die ruimte biedt voor betekenis, onderscheidingsvermogen en menswording.

Wat als psychose een diep menselijke, soms zelfs spirituele betekenis in zich draagt? In plaats van het alleen te behandelen als ziekte, zouden we kunnen luisteren naar wat het ons probeert te vertellen. José Hoekstra pleit voor een andere benadering bij psychose: een die ruimte biedt voor betekenis, onderscheidingsvermogen en menswording.

Gewone, spirituele of mystieke psychoses?

Al jaren zie ik regelmatig een discussie en vraag terugkeren: moeten we onderscheid maken tussen gewone psychosen en spirituele of mystieke psychosen? Is het zinvol om daarin een onderscheid te maken? Een terechte vraag, want wat velen in een psychose ervaren, is niet zomaar gekte, maar vol van (spirituele) betekenis. En velen voelen zich, zeker op spiritueel gebied, voorgoed veranderd na het ervaren van een psychose. Tenslotte valt het ik volledig uit elkaar, waarbij je een heel andere realiteit ervaart. Iets dat in mystieke psychose ook het geval is.

Het is een vraag naar: “Moeten we spirituele psychosen anders behandelen?” Een vraag waarop ik graag zou willen antwoorden: we moeten alle mensen die psychosen ervaren anders behandelen. Waarom gaan we niet eens heel anders kijken naar het ervaren van psychosen in het algemeen? Zonder de zorgen om veiligheid en het weer kunnen functioneren aan de kant te zetten, want die zijn zeker heel belangrijk! Is het zinvol om aan de gang te gaan met onderscheidingsvermogen?

Metaforen in een psychose

In elke psychose zit betekenis, en zicht krijgen op wat de psychose je te vertellen heeft, bevordert altijd je proces. Zo kunnen beelden over grote conflicten op aarde eigenlijk model staan voor de conflicten die je vroeger thuis ervoer. Metaforen in je psychose kunnen een trauma aan het licht brengen dat vraagt om verwerking en behandeling. En ervaringen van synchroniciteit, betekenisvol toeval, evenals eenheidservaringen, kunnen je op een pad zetten naar meer innerlijk vertrouwen en een versterking van je eigen spiritualiteit.

Terwijl gevoelens van achterdocht misschien vooral de eenzaamheid en de onverbondenheid laten zien. En beelden van geweld misschien je woede verbeelden over het niet gezien zijn in je leven. Om maar eens wat te noemen. Beelden in een psychose hebben ons echt veel te zeggen, net als beelden in dromen. Samen naar die beelden gaan kijken, en de boodschap die eronder ligt — wat vraagt hier om aandacht? — kan iemand verder helpen op een pad van heling.

Neem de mensen serieus

Daarvoor is het nodig dat we mensen met psychosegevoeligheid volledig serieus gaan nemen en in hun ervaringen en in hun proces naar gezondheid en menswording. Er zijn allerlei delen van ons die geen kans hebben gehad om zich te uiten of aanwezig te zijn in het hier en nu, en die via een psychose een uitweg zoeken. Willen we een gezonder mens worden, dan is het zaak te gaan kijken naar die delen die via de psychose om aandacht vragen. Wat zeggen de wanen ons eigenlijk?

Eerder bewustzijn creeëren!

De psychose wil ons vaak iets zeggen – maar als wij het alleen maar wegzetten als gekte of ziekte, blijven we ervan wegkijken als iets ongewensts, en komt het verhaal gewoon weer terug. Ik zou dus zelf niet willen pleiten voor een onderscheid tussen mystieke psychosen en niet-mystieke psychosen, maar wel voor meer bewustzijn ten aanzien van mystieke staten in het algemeen en spirituele kennis – ten behoeve van iedereen die psychosen ervaart.

Eveneens het ontwikkelen van bewustzijn ten aanzien van het herkennen van metaforen in wanen. Kennis van spiritualiteit, en kennis en bewustzijn van therapeutische processen, zijn dus zeer gewenst om mensen te kunnen begeleiden in het herkennen van hun ervaringen in een psychose, het onderscheiden van wat deze ervaringen hen te vertellen hebben, en wat er verder nodig is voor hun proces van therapie of behandeling.

Wat heeft de psychose te vertellen?

Naast goede zorg, gericht op veiligheid en functioneren, is aandacht voor dit proces van leren onderscheiden wat de psychose ons te vertellen heeft volgens mij echt belangrijk in het proces naar heelwording, menswording, integratie. Behandel elke psychose als een mystiek proces. Daarin hoeven we helemaal geen onderscheid te maken, behalve het onderscheid dat mensen zelf maken: ondersteun hen die dit kunnen en willen, en ga er bij voorbaat van uit dat iedereen graag serieus genomen wil worden in hun ervaringen, en niet wordt weggezet als ziek.

Kost dit tijd en aandacht? Ja, natuurlijk kost dit tijd en aandacht – maar een verhaal dat niet geïntegreerd wordt, zal terugkeren in een volgende psychose. Wanneer iemand de gelegenheid krijgt om op deze manier te helen, gezonder te worden, sterker te worden als mens, dan kost dat op de lange duur minder zorg en tijd.

Eigen regie is belangrijk

Geef mensen met psychosegevoeligheid hierin dus ook de regie over hun eigen proces. Ga aan de slag met Onderscheidingsvermogen bij psychose ten aanzien van eigen psychosen, ten behoeve van het integreren van ervaringen, traumaverwerking en menswording.


José Hoekstra is ervaringsdeskundig clientondersteuner en cursusbegeleider bij Zelfregie en Herstelorganisatie de Hoofdzaak In Alkmaar. Ze schreef het boek Vleugels. Psychose als weg tot volledig mens zijn.

Meer lezen van José Hoekstra?

Meer lezen over Onderscheidingsvermogen bij psychose?

Heb je een vraag?

Onze experts beantwoorden jouw vraag in het online Spreekuur van PsychoseNet. Gratis en anoniem.

Reacties

8 reacties op “Onderscheidingsvermogen bij psychose – wat wil het ons zeggen?”

  1. elsware

    Dank José voor je weer zeer inspirerende blog!

  2. Daan

    Hi José,

    Ik ervaar het als helend en verhelderend om je interpretatie over psychoses te lezen. Alhoewel mijn eigen FACT van de (redelijk) moderne lichting is gaat men toch altijd uit van het voorkomen van een nieuwe (psychose). Ik heb het twee keer ervaren. Het vertelde mij ook veel over onbeantwoorde gevoelens en angsten.

    Ik zal voor mijzelf spreken: ik zie mijzelf als een intrinsiek sterk karakter en mijn gevoelens en ideeën moeten er uit. Maar die competenties bezit ik nog niet (allemaal). Dat resulteert in die (psychotische?) uitspattingen. Ik zie het als mijn taak/opdracht in het leven om die innerlijke gevoelens in mijn handelen te verweven. En die roeping verhoud zich voor mij ook redelijk en mooi tot een vraag die ik mij (soms onbewust) vaker gesteld heb: wat doe ik in hemelsnaam op deze planeet? Psychosenet en de input van bezoekers bieden mooie handvatten om die vragen en taken te ondersteunen.

    Dank voor je steunende verhaal.

    Groeten, Daan

  3. Jos Raaphorst

    Beste Jose,

    In mijn zware psychoses ben ik 5 keer heel intens in aanraking gekomen met mijn vorig leven in Auschwitz en de Holocaust.
    Ik heb in mijn zwaarste psychose een vergassingservaring meegemaakt in de isoleercel en dacht daarna een doodervaring te hebben meegemaakt.
    Alle psychoses m.b.t. tot Auschwitz hebben een helende werking gehad op mijn zieke geest.
    Om mijn zieke geest te helen ben ik in 2017 naar Auschwitz-Birkenau geweest.
    Mijn definitie voor psychose is:
    Een psychose is een ‘mechanisme’ in een mens, waarbij je bij o.a. stress, angst en frustratie in aanraking kan komen in je geest met traumatische ervaringen uit dit en/of vorig leven, met als doel om als een soort regressie in de vorm van hallucinaties/waanideeën je wond in de geest te helen.

    Jose, bedankt voor de inhoudelijke ware blog.

  4. Lizet

    Heel mooi dit. Psychoses kunnen veel vertellen over het “innerlijk kind trauma” het verdriet, in de steek gelaten te zijn, de pijnen, verwaarlozingen en mishandelingen.

    Ik ben het dus ook niet eens over de term “verward” aangezien dit het pestverleden kan bevatten, het verraadtrauma van instituties(hulpverlening, juf/meester die niet ingrijpt) verraadtrauma van eigen ouders/broers en zussen, de ‘victim blamings” de leefomgeving waar iemand zich in bevindt., knapt, de vecht of vlucht primitieve responses krijgt, dissocieert. Veel hebben al signalen proberen te geven, rebels worden of juist selective mutisme, zelf sabotage, depressies, eetstoornissen (een kind die eerst zichzelf opgeeft) ‘sociale’ angsten,- even naar mijn ervaring – jij als kind angst had, jij moest worden geholpen maar thuis weer neergehaald werd omdat ouders je mishandelen – en jij juist erger daarvan wordt (selective mutisme/fawning – (dwingende controle) , connecties gaat zoeken op internet, liefde wil ervaren en ik in een psychose ernaartoe ging zonder dat diegene er van wist – het gaf aan hoe giftig het thuis was en hoe erg je als kind liefde mist en het gaat zoeken in alle hoeken en willen geloven (hoe gevaarlijk ook dat weer kan zijn) Het is een reactie op waargebeurde feiten en stresssituaties waar je als kind nog niet bij kan omdat je loyaal bent aan ouders, cognitief nog niet ontwikkeld voor was, primitieve responses creëert uit overlevingsmechanismes.

  5. trudie

    Ps2:
    Misschien is het wel zo dat alleen ervaringsdeskundigen van mystieke ervaringen in de context van psychose deze ervaringswetenschap als groep kunnen gaan uitvoeren en niet mensen die die mystieke ervaringen niet hebben. Hopend dat je er ooit aan begint.

    Trudie.

  6. trudie

    Ps:ik bedacht nog dit:Het zou mij niet verbazen als er een deel herkenbare NDE fenomenen in kunnen zitten. Als je die gelijkenissen met een groep gaat vinden in de ervaringen,dan kom je in de ervaringswetenschap terrecht..

    Trudie

  7. trudie

    Hoi Jose,

    Mijn tip:

    Als je elke psychose beschouwd als mystiek proces,start een groep om de gelijkende mystieke fenomenen(naast het altijd unieke ervaring) van dat mystieke proces te gaan benoemen.Dan kom je sterker te staan,tesamen met alle andere ervaringen.

    Warme groet,

    Trudie

  8. Een heel waardevolle bijdrage. In mijn psychose had ik steeds grote projecten, die ik alleen en binnen een korte tijdspanne ging oplossen. Nu heb ik geleerd van een klein project te nemen. Ik worstel ook met een waardevolle invulling van mijn dag. Ik ben begonnen creatieve aktiviteiten te onderwerpen voor organisaties activiteitencentra en chiro.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *