Main content

Vraag

Mijn huisarts heeft quetiapine aan mij voorgeschreven, maar ik durf er niet mee te beginnen. Ik lees namelijk allemaal vreselijke dingen over dit middel op internet, met name over vervelende bijwerkingen.

Wat moet ik nu doen?

 

Antwoord

Beste D.,

Als je huisarts quetiapine heeft voorgeschreven, en je vraagt je af waarom dat is, dan moet je aan de huisarts om een toelichting vragen: wat is het effect op jouw gevoelsleven dat daarmee bereikt zal worden? Wat zijn de mogelijke nadelen?

Quetiapine is niet een gevaarlijk geneesmiddel. Informatie op het internet is vaak niet zo betrouwbaar: iedereen kan daar van alles op schrijven, niets wordt gecontroleerd.

Dus ga nog eens naar je huisarts en vraag wat je kunt verwachten van de quetiapine.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka


Logo Ralph Kupka PsychoseNet

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Ralph Kupka werkt sinds 25 jaar in nationale en internationale onderzoeksconsortia op het gebied van bipolaire stemmingsstoornissen, en is eindredacteur van het eerste Handboek Bipolaire Stoornissen. Hij was voorzitter van de richtlijncommissie bipolaire stoornissen en bestuurslid van AKWA, het kwaliteitsinstituut voor de GGZ.

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie null
Beantwoord door: Ralph Kupka op 22 februari 2021
  • Deel deze pagina: