Main content

Vraag

Mijn echtgenoot is al jaren bekend met een bipolaire stoornis in combinatie met een rapid cycling. Hij gebruikt 1200 mg lithium, 600 mg seroquel, 75 mg fenlafaxine (tegen de paniek) en temazepam en alprazolam.

Mijn echtgenoot is therapie en medicatietrouw. Nu blijkt al lange tijd dat ondanks de verhoging van de lithium deze blijft hangen 0.6 maar gezien de heftigheid van de stoornis heeft men de waarde het liefst rond de 0.9 tot 1.0. Hij neemt zijn medicatie altijd op een vast tijdstip in de avond. Nu wil de arts de lithium gaan ophogen naar 1400 mg.

Mijn echtgenoot stelt terecht de vraag of hij zijn lichaam niet kapot maakt met al deze medicatie en ook hoe het mogelijk is dat de lithium spiegel niet stijgt? Hij is niet ziek geweest en heeft ook niet overmatig getranspireerd. In het verleden heeft hij met een dosering van 1000 mg wel op een juiste waarde gezeten, maar al zeker een half jaar krijgen ze deze niet meer omhoog, ondanks de ophoging.

Mijn vraag is dan ook hoe dit mogelijk is en wat nu te doen? Ik hoor graag welke ideeën/gedachten u hierover heeft.

Vriendelijke groet

M

Antwoord

Beste M,

Van belang is dat de spiegel altijd wordt gemeten 12 uur na de laatste inname (ik neem aan dat je echtgenoot eenmaal daags in de avond de 1200 mg lithium inneemt). Als de spiegel bij herhaling 0.6 is dan is er een goede reden om dit te verhogen naar 1400 mg en na vijf dagen opnieuw de spiegel te controleren. Zolang de spiegel geen toxische waarden bereikt (boven 1.2 mmol/l) en hij geen tekenen van intoxicatie heeft (veel gaan trillen, misselijkheid, sufheid, onvast ter been) is er geen reden om zorgen te hebben over een hogere dosis.

Ik neem aan dat zijn nierfunctie en schildklierfunctie regelmatig worden bepaald. Hoe het komt dat hij nu meer lithium nodig heeft dan voorheen om een goede spiegel te bereiken kan ik op afstand niet beoordelen. Zeker bij een rapid cycling beeld moet je soms naar hogere doseringen van de medicatie grijpen om meer stabiliteit te bereiken.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 7 januari 2019
  • Deel deze pagina: